První vodíkový Mirai přijíždí na náš trh
V České republice odstartoval prodej prvního osobního automobilu na vodíkové palivové články Toyota Mirai. Aktuální model je již druhou generací vodíkového elektromobilu, která se může pochlubit dojezdem 650 km. Natankování přitom nezabere více než 5 minut. Cena začíná na 1,7 mil. korun.
„Toyota Mirai druhé generace v mnoha ohledech předbíhá dobu a přináší unikátní technologie oproti konkurenci. Již nyní je tento výjimečný model k objednání pro zájemce na českém trhu a jsme nadšení, že stojíme u začátku vodíkové éry v České republice," říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Tankování plynného vodíku funguje prostřednictvím plnicího ventilu pod tlakem 700 barů. Čistý vodík z nádrží se za provozu slučuje s kyslíkem nasávaným kompresory v přední části vozu a k finální reakci pak dochází v palivovém článku pod kapotou vozu. Takto vzniklá elektrické energie pohání elektrický motor a jako jediný odpad této reakce je čistá voda. Díky tomu, že vůz má absolutně nulové emise, je možné s ním parkovat v Praze na modrých a fialových zónách zdarma a využívat všech výhod spojených se speciální ekologickou registrační značkou „EL“.
Luxusní sedan s veškerým komfortem
Mirai druhé generace je luxusní sedan o délce 4,975 metru s pohonem zadních kol postavený na nové platformě GA-L (Global Architecture Lexus). Disponuje celkovým výkonem systému 134 kW, což mu umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund a maximální rychlost 175 km/h. Vodíkové palivo o hmotnosti 5,6 kg pojmou tři vysokotlaké zásobníky v zadní části.
Vůz v nové druhé generaci zaujme na první pohled protáhlými světlomety, které jsou nejdelší mezi všemi modely značky. Jsou vybavené technologií Bi-LED včetně adaptivních dálkových světlometů. Zadní LED světla pak zabírají téměř celou šířku vozidla. Největší střešní okno u Toyoty má rozměr 831 x 802 mm. Na výběr jsou nápadná kola o rozměru 19 nebo 20 palců.
Mirai poskytuje až pětičlenné posádce veškerý cestovní komfort. Volant obšitý kůží má senzory úchopu po celém obvodu, základní údaje o jízdě se promítají na velký head-up displej a o ovládání multimédií se stará displej o velikosti 12,3 palce v HD rozlišení. Přední i zadní sedadla mohou být vybavena výhřevem i ventilací a přizpůsobitelné osvětlení dává na výběr z osmi barevných odstínů. O bezpečnost při jízdě se stará několik bezpečnostních systémů včetně aktivního systému zatáčení ACA, adaptivního tempomatu nebo plně automatického parkování, které se mezi modely Toyoty objevuje vůbec poprvé. Speciální akustický systém pak generuje zvuk vozu při akceleraci.
Toyota poskytuje na vůz standardní záruku na vodíkový pohon včetně vysokotlakých nádrží v délce 5 let.