rossleor asseco murr

70 let „Samby“ aneb kultovní Bulli

Před 70 lety byl na prvním poválečném autosalonu IAA ve Frankfurtu představen 8místný Transporter s označením „Kleinbus Sonderausführung“ (speciální verze mikrobusu). Pro mnohé se stal symbolem hippies, přestože se těšil velké oblibě dlouho před nástupem této generace mladých.

 

V současnosti je tento VW Bus známý po celém světě jako „Samba“ a patří mezi nejcennější klasické automobily. Mnozí považují model „Samba“ za vrcholnou verzi kultovních vozů Bulli.

Dne 19. 4. 1951 se poprvé od konce druhé světové války znovu otevřely brány autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Volkswagen využil příležitost a v ohromující expozici představil nová vozidla. Na výstavišti postavil části montážní linky Brouka a návštěvníky očaroval do té doby nevídanou, téměř surreálně působící světelnou instalací. Média v souvislosti s expozicí hovořila dokonce o „chrámu Volkswagenu“ a koncept prohlásila za vzor pro budoucí výstavy.



Hvězdou autosalonu byl i nový Transporter představený ve světové premiéře. Odlišnosti od běžné verze Kombi však prosté nebyly. Příplatek zpočátku dosahoval téměř 3000 DM a zákazník za něj obdržel velký počet exkluzivních prvků výbavy na přání. Ušlechtilý Transporter navenek zářil harmonickým dvoubarevným lakováním s atraktivními ozdobnými lištami z hliníku a předním nárazníkem. Panoramatické prosklení karoserie s okny i na rozhraní bočních stěn a střechy se do té doby používalo pouze u autobusů. Transporter s 23 okny jim mohl směle konkurovat jako „prosklený vyhlídkový mikrobus“. Celek završovala velká posuvná plátěná střecha, díky níž měli cestující vzadu pocit, že sedí v kabrioletu.

Součástí ušlechtilé vnitřní výbavy byly boční stěny čalouněné tkaninou a chromované ozdobné prvky, které obklopovaly cestující a vytvářely pro ně luxusní atmosféru. Vhodný hudební doprovod pro malou společnost cestovatelů zajistilo na přání dodávané elektronkové rádio (model Auto-Super) v přístrojové desce.

Volkswagen tak postavil na kola opravdu luxusní cestovní mikrobus. V USA jej proto prodával pod patřičným označením: Microbus „Deluxe“. V Německu zůstalo u skromného označení „Sonderausführung“ (speciální verze), které se od roku 1952 změnilo na „Sondermodell“ (speciální model). Ani to nebyl název, který by vyvolával velké emoce.



Skvělé jméno si však velmi brzy vymysleli sami zákazníci, i když dnes už, žel, nelze přesně vystopovat jeho přesný původ. Název Samba mohl být odvozen ze slovních spojení: „Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett“ (verze se střešním oknem a speciální přístrojovou deskou) nebo také „Sonder Ausführung mit besonderer Ausstattung“ (speciální verze s mimořádnou výbavou). Lidé se samozřejmě mohli inspirovat také tehdy exoticky působícím tancem, vyjadřujícím radost ze života. Jméno Samba však luxusní Transporter nenesl jen v lidovém podání – pod tímto názvem se už v roce 1954 objevil v oficiálním ceníku nizozemského importéra z roku 1954.



Sériová výroba těchto vozů byla zahájena 27. června 1951 a skončila v červenci 1967 po téměř 100 000 vyrobených exemplářích. Nejstarší známá „Samba“ je v soukromých rukách sběratele z Porýní. Téměř celá historie tohoto vozu je doložená. Majitel má k němu dokonce i originální fakturu. V porovnání s dnešními tržními cenami to při pohledu na fakturovanou částku 9025 DM vypadá, že byl vůz „skoro zadarmo“. Avšak tehdy byl průměrný roční plat pouhých 3579 DM.

Transportery ve verzi „Samba“ jsou v současnosti mimořádně vyhledávané, což se odráží i v jejich cenách. Vozy v perfektním stavu se v posledních letech prodávaly na aukcích vždy za závratné částky: za dosud nejdražší vůz „Samba“ zaplatil zájemce v roce 2017 v aukční síni Barrett-Jackson 302 500 USD.

Při koupi vozu ve verzi „Sonderausführung“/„Samba“ má prokazatelná historie vždy nedocenitelnou hodnotu, protože ne všechno, co vypadá jako „Samba“, bylo v této podobě také vyrobeno.

 
Publikováno: 28. 4. 2021 | Počet přečtení: 443