rossleor asseco murr

Infrastrukturu datových center čekají změny

V letošním roce prakticky všichni očekávají (relativní) návrat do normálu. Z hlediska fungování podnikového IT to ale rozhodně neznamená obnovu stavu před pandemií. Provoz podniků se totiž za uplynulý rok výrazně změnil, ať už jde o obchodní procesy nebo podpůrné technologie.

 

Podniky by proto měly z hlediska svých informačních systémů, a speciálně s ohledem na infrastrukturu datových center, vzít v úvahu především následující trendy a fakta.

Cena změn

Některé podniky dosud nezahájily digitální transformaci ve smyslu jednotné strategie. V loňském roce pak kvůli pandemii přijímaly rychlé změny pro zajištění kontinuity provozu, např. pod časovým tlakem objednávaly a nasazovaly předimenzovanou infrastrukturu, která ve skutečnosti ani není potřeba. Taková řešení jsou pochopitelně zbytečně drahá.

Už dnes se ukazuje, že z dlouhodobého hlediska jsou mnohé loni provedené změny IT neudržitelné a že podniky budou muset ve střednědobém horizontu provést optimalizaci technologií i nákladů a od některých loňských rozhodnutí ustoupit. Důležité ovšem přitom bude udržení potřebné agility. V tomto ohledu se ukazuje jako vhodné řešení model založený na službách, který umožňuje podnikům platit pouze za ty služby, které opravdu potřebují a využívají a v případě potřeby rychle a prakticky ihned parametry služby, třeba kapacitu úložiště, zvyšovat či naopak snižovat.



Flexibilní modely spotřeby

Důraz na nákladovou efektivitu nutí firmy volit taková řešení, jejichž cenu lze pružně upravovat podle okamžité potřeby – a skutečného využívání příslušné technologie. Tento model je typický pro cloudová řešení, nicméně i zde se od sebe různé cenové varianty mohou výrazně lišit. Pro podniky je cílem dosáhnout podobné pružnosti nákladů pro IT jako celek. Důležité je tedy vyhýbat se dlouhodobým kontraktům a vysokým investičním výdajům na infrastrukturu, které jsou v současné situaci velmi riskantní. Díky cloudovým službám už dnes navíc není potřeba budovat veškerou IT infrastrukturu dopředu, firmy si mohou nejdřív snadno otestovat, jak bude řešení s danými parametry fungovat a pak dle potřeb průběžně infrastrukturu přidávat.



Ransomware neustoupí

Překotné změny IT a vyšší podíl práce z domova, tedy z potenciálně nezabezpečeného prostředí, dokázali loni poměrně hojně zneužívat útočníci. Dá se očekávat, že ničivé útoky ransomwaru na podniky budou nadále pokračovat nebo ještě dokonce zesílí, takže organizace budou často nuceny spoléhat na zálohovací řešení a související služby jako na poslední úroveň obrany. Vzhledem k ceně výpadků a problémů s nimi spojených se stane klíčovou rychlost obnovy provozu. Firmy by tedy měly volit jen taková IT řešení, která jim umožní znovu spustit služby v řádu minut nebo maximálně hodin, nikoliv dnů.



Kontejnery a aplikace

Kontejnery se po několika letech adopce staly podobně běžnou součástí podnikového IT jako klasická virtualizace. Granulární řešení poskytované pomocí kontejnerů nyní umožňuje podnikům soustředit se na samotné obchodní aplikace. Je třeba zajistit, aby podnikové aplikace fungovaly spolehlivě a konzistentně v každodenním provozu, data byla od začátku do konce šifrována a zálohování se týkalo nejen vlastních dat, ale i aplikace jako celku. Aplikace by proto měly být neustále připraveny k přesunům mezi různými prostředími, datovými centry a různými typy cloudu. Dobrým příkladem je technologie Portwox od Pure Storage, což je Kubernetes platforma datových služeb, kterou podniky používají ke spouštění kritických aplikací v produkčních kontejnerech. Prostřednictvím kontejnerové technologie je možné snadno přesouvat aplikace mezi různými datovými centry. Obecně lze říct, že volbě technologie pro řízení kontejnerů by firmy měly věnovat velkou pozornost, protože na tom závisí pružnost i spolehlivost celé infrastruktury.

Multicloud

Stále větší podíl firem dnes vedle sebe využívá cloudy různých dodavatelů, nasazuje cloud na řadě úrovní typu IaaS, PaaS či SaaS nebo kombinuje veřejný i soukromý cloud s režimem on-premise do formy hybridního cloudu. Obecně je pro úspěch multicloudové strategie nejdůležitější, aby byla součástí celkové digitální transformace podnikání, v opačném případě firmám hrozí, že za nesourodé a rychle se rozšiřující služby zaplatí příliš mnoho. Cloud by neměl být jen odpovědí na konkrétní požadavky, např. na zajištění kontinuity provozu, ale měl by být také sladěn s dosahováním obchodních cílů.

Multicloudový přístup umožňuje využívat silných stránek různých dodavatelů namísto těsné vazby na jediného z nich. Při výběru dodavatele cloudových služeb je ovšem třeba se soustředit nejen na současný stav, ale mít představu i o tom, jaké dodatečné funkce a rozšíření služeb bude pravděpodobně třeba v budoucnu.



Selhání IT ani bezpečnostní problémy nelze tolerovat

Ve světě, kde digitální platformy zajišťují téměř vše, práci, výuku, zábavu i sociální interakce, je spolehlivost těchto systémů prvořadá a přijatelná úroveň výpadků IT ještě poklesla. Loňské změny a rozšiřování funkčnosti IT podle nových požadavků mnohdy přinesly vyšší úroveň složitosti. Podrobnější analýzy mohou ukázat, že vyšší komplexita IT prostředí znamená i vyšší rizika výpadků, ať už jde o provozní dostupnost nebo narušení bezpečnosti. Pro zákazníky je dnes ale snížená dostupnost služby nepřijatelná a podobné problémy ohrožují i celkovou reputaci firem.

Jacob Ringler, ředitel pražského R&D centra pro region EMEA, Pure Storage

 
Publikováno: 3. 5. 2021 | Počet přečtení: 444