asseco Aimtec murr

Letecký provoz nad ČR bude řídit nový navigační systém

Státní podnik Řízení letového provozu chystá zásadní investici do modernizace systému pro navigaci letadel. Měnit se bude software i hardware, včetně vybavení řídicího sálu. Na nový systém by se mělo přejít v letech 2016 a 2017, a vydržet by měl minimálně do roku 2030.

 

Jak uvedl pro deník E15 ředitel ŘLP pro investice Petr Fajtl, tendr bude vyhlášen zřejmě ještě v prvním pololetí, soutěž bude otevřená a hlásit se mohou firmy z celého světa. ŘLP zatím nadefinovalo své požadavky, které poskytne případným dodavatelům.
Dosavadní systém Eurocat 2000 od společnosti Thales přestává přes řadu vylepšení vyhovovat potřebám houstnoucího provozu nad českými zeměmi. V roce 2001, kdy byl uveden do provozu, využilo vzdušný prostor ČR zhruba 310 000 letadel, zatímco loni už to bylo přes 710 000 strojů a výhledy do budoucna uvažují s dalším nárůstem. Nákladná výměna kompletního systému souvisí i s chystanou proměnou letových provozních služeb nad Evropou, které by měly být v budoucnu poskytovány v rámci tzv. funkčních bloků a nikoli v mezích státních hranic jako dosud. Měly by tak více vyhovovat potřebám leteckých firem a odpovídat vzdušným cestám nad Evropou. O vymezení pole působnosti jednotlivých dosavadních národních řídicích pracovišť se nyní jedná.
ŘLP nesází ve svých plánech pouze na poplatky za dispečerské služby při přeletech, přistání a startech, ale velké plány má především se svou leteckou školou, kde se vzdělávají budoucí řídící letového provozu nebo piloti. Výcvik jednoho adepta na řídícího vyjde v průměru na více než dva miliony Kč, řada zájemců se hlásí i ze zahraničí.

 
Publikováno: 18. 6. 2012 | Počet přečtení: 1740