asseco Aimtec murr

„Mikrovlnka“ opraví výtluk na silnici za 15 minut

Česká firma Futtec, která disponuje patentem na systém celoročních oprav výtluků a trhlin asfaltových vozovek prostřednictvím mikrovlnné technologie, se blíží k dokončení prototypu zařízení FT4. Čímž vnese opravdovou revoluci do oprav českých i evropských silnic.

 
Nový stroj FT4 bude třikrát výkonnější než stávající zařízení FT3: výtluk o velikosti 60 x 80 cm dokáže kompletně opravit za pouhých 15 minut. Tedy velmi rychle, a navíc celoročně, ekologicky a trvale. Společnost Futtec předvede stroj při práci letos na podzim, a chystá jeho široké využití, které by mohlo významně přispět k prodloužení životnosti vozovek, omezení uzavírek a zajištění plynulosti a bezpečnosti dopravy.

Patentovaná technologie je jediná, která dokáže zacelit poruchu bez vzniku spáry, změny původních parametrů komunikace a nutnosti dlouhodobých uzavírek, spojených s objížďkami a dopravními kolonami. A to pouze s použitím jediného mikrovlnného stroje (FT3 – viz obr.), malého kontejnerového vozidla na jeho přepravu a dvou pracovníků. Odlišuje se tak od jiných technologií, které zbytečně rozšiřují opravenou plochu frézováním či bouráním, dodávají do vozovky materiál o jiné zrnitosti s nižší nosností anebo zálivkou spáry zhoršují protismykové vlastnosti vozovky. Nástupná stroj FT4 bude mít mnohem vyšší výkon, díky čemuž se opravy asfaltových komunikací výrazně zrychlí.



„Opravy technologií FUTTEC jsme dosud zajišťovali zejména na objednávku regionálních správ a SSÚD ŘSD a městských technických služeb. Jejímu širšímu využití na českých, resp. zahraničních, silnicích však bránila rychlost opravy, protože prohřátí porušené asfaltové vrstvy z teploty vozovky na požadovanou technologickou teplotu 145 °C trvalo cca 35 minut, při teplotách pod bodem mrazu pak 50 minut. S nově vyvinutým strojem FT4 se celý proces zkrátí na 10 minut a kompletní oprava na 15 minut. FT4 navíc bude oproti současné verzi FT3 plně autonomní: jeho součástí je mikrovlnná pec i aplikátor a také zdroj elektrické energie, takže nepotřebuje být spojen s elektrocentrálou kabelem. V rámci naší spolupráce bude státní podnik VOP CZ po dokončení vývoje a montáže prototypu FT4 zajišťovat budoucí výrobu a servis tohoto stroje a podílet se na jeho prodeji v rámci České republiky i zahraničí,“ komentuje Jiří Rušikvas, majitel Futtec.



Vnitřní komponenty technologie FT4
 
Publikováno: 1. 7. 2021 | Počet přečtení: 597