ČEZ a ORLEN budují rychlonabíječky
Sítě čerpacích stanic Benzina ORLEN rozšiřují svou nabídku o elektrickou energii z rychlodobíjecích stanic. Ty umí doplnit většinu kapacity baterií elektromobilů během několika desítek minut.
Celkově tak na čerpacích stanicích Benzina je již 62 dobíjecích stanic, na kterých se může současně nabíjet téměř sto automobilů. Aktivní jsou rovněž v rozvoji vodíkové elektromobility, která již v letošním roce doplní současnou bateriovou elektromobilitu, když v Praze na Barrandově a v Litvínově otevřou první veřejné vodíkové plnicí stojany v ČR.
„Následující roky budou v České republice ve znamení rychlého rozvoje elektromobility. Poptávku desítek tisíc nových elektrických aut po rychlém dobíjení pokryje jen výstavba stovek nových dobíjecích stojanů. ČEZ se své odpovědnosti nezříká a svou síť s aktuálně 300 veřejnými dobíjecími stanicemi chce během pěti let rozšířit na více než 800 stojanů. Věříme, že i pokračování dosavadní úspěšné spolupráce s Benzinou nám pomůže v dosažení tohoto cíle,“ uvedl Pavel Cyrani, místopředseda představenstva skupiny ČEZ.
Na 22 čerpacích stanicích Benzina po celé ČR je nyní v provozu celkem třicet rychlodobíjecích stanic ČEZ. Rychlodobíjecí stojany ABB v síti Benzina dokážou doplnit baterie většiny typů a značek elektromobilů. Díky DC konektorům s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW to zvládnou během desítek minut. Součástí nabídky dobíjecí stanice je také AC nabíjení se standardním konektorem Mennekes, který umožňuje nabíjení s výkonem až do 22 kW.
Výstavba sítě dobíjecích stanic ČEZ je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ v minulosti uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část sítě vzniká také díky využití prostředků z Operačního program Doprava a z vlastních prostředků ČEZ.