Ford „najal“ na testy robotické řidiče
Supermoderní „továrna na počasí“ automobilky Ford v německém Kolíně nad Rýnem nebyla nikdy vytíženější. V laboratořích, které pod jednou střechou simulují různé druhy extrémních povětrnostních podmínek, zkouší technici nové vozy.
Jedno z robotických ramen obsluhuje kruhový volič řazení rychlostí.
Jak to funguje
Továrna na počasí přispívá k tomu, že řidiči se mohou na své vozy Ford spolehnout v saharské poušti, na Sibiři i na nejvýše položených alpských silnicích. Při testování se živými řidiči v aerodynamickém tunelu, zejména při simulaci vysoké nadmořské výšky, je nutné dodržovat řadu bezpečnostních opatření. Na místě musí být lahve s kyslíkem, zdravotnické vybavení i záchranář a zdravotní stav řidičů se nepřetržitě sleduje.
Robotické „nohy“ ovládají během testování brzdový a plynový pedál.
Robořidič může pracovat v teplotním rozsahu -40 až +80 °C, stejně jako v extrémních nadmořských výškách. Navíc ho lze naprogramovat na různé řidičské styly. Nohy robotického řidiče sahají k pedálům akcelerátoru, brzd a spojky, jedna paže ovládá řazení a druhá spouští a zastavuje motor.
Ford nicméně i nadále provádí provozní zkoušky v reálném světě. V Evropě se jedná např. o Großglocknerskou vysokohorskou silnici v rakouských Alpách nebo o zasněženou oblast Arjeplog ve Švédsku.
„Srdce“ robořidiče, které ovládá robotické ramena i nohy.
„Když sedí na místě řidiče robot, můžeme provádět zkoušky celou noc bez obav, že řidič bude potřebovat přestávku na svačinu nebo toaletu,“ říká Frank Seelig, vedoucí zkoušek v aerodynamickém tunelu Ford.
Foto: Ford