Vodíkové auto poslouží i vzdělávání
Toyotu Mirai s pořadovým číslem jedna, tedy vůbec první vozidlo na vodík, které se prodalo jako běžný sériový vůz v Česku, koupila skupina Cylinders Holding. Vůz bude sloužit nejen generálnímu řediteli, ale stane se součástí vzdělávacích projektů a marketingu vodíku.
Společnost se podílí na vizi vodíkové čtvrti, kterou chce vybudovat společně s Vítkovicemi a dalšími firmami, jako jsou např. právě automobilky přicházející na trh s vodíkovými modely. Hydrogen District má zhruba během dvou desetiletí vyrůst na více než 100 hektarech rekultivované haldy v Ostravě – Hrabůvce. Kromě technologických firem, výzkumných zázemí a alternativních energetických zdrojů pojme i bydlení, komerční zóny a volnočasová sportoviště.
Zatímco H2 District je hudbou budoucnosti, vodíkové vzdělávání začne v Ostravě už letos na podzim. V Dolních Vítkovicích budou probíhat vzdělávací cykly určené odborné i laické veřejnosti, firmám a institucím, které se budou s vodíkovými technologiemi stále častěji setkávat, a také středoškolákům. Toyota Mirai v tom má být neocenitelným pomocníkem.
Na to naváže také vodíková plnička, kterou vybudují Vítkovice ve spolupráci s Cylinders Holding jako dodavatelem skladovacích systémů vodíku v průmyslové části Dolních Vítkovic.
V České republice odstartoval prodej prvního osobního automobilu na vodíkové palivové články letos v dubnu. Aktuální model Toyota Mirai je druhou generací vodíkového elektromobilu. Má dojezd 650 km a natankování nezabere více než pět minut. Tankování plynného vodíku funguje prostřednictvím plnicího ventilu pod tlakem 700 barů. Čistý vodík z nádrží se za provozu slučuje s kyslíkem nasávaným kompresory v přední části vozu a k finální reakci pak dochází v palivovém článku pod kapotou vozu. Takto vzniklá elektrická energie pohání elektrický motor a jako jediný odpad této reakce je čistá voda.