Když začne padat sníh, je už na přezouvání pozdě
Vyčkávat s přezutím na zimní pneumatiky až do prvního sněhu není radno. Speciální konstrukce zimních plášťů přináší prokazatelné přednosti již v podzimních měsících, kdy řidiči musí počítat s nižšími teplotami, četnějšími srážkami a častějšími mlhami.
Při jízdě na sněhu a ledu se pak automobil vybavený kvalitními zimními plášti vyznačuje větší jízdní stabilitou, lepší ovladatelností a citelně kratšími brzdnými dráhami. Kromě již zmíněné speciální směsi k tomu zásadním způsobem přispívají lamely s malými drážkami. Díky této konstrukci dezénu se zvyšuje tzv. „hranový efekt“. Zimní pneumatika proto na sněhu a ledu nabízí lepší záběrové schopnosti ve spojení s vyšší adhezí.
To všechno samozřejmě platí jen pro pneumatiky s dostatečnou hloubkou dezénu a přiměřeného stáří. Značka Bridgestone doporučuje před každým přezouváním důkladně zkontrolovat stav pneumatik. U zimních plášťů vyžaduje legislativa minimální hloubku dezénu čtyři milimetry. Stáří pneumatiky sice zákon nijak neupravuje, specialisté Bridgestone však na základě testů materiálů a zkušeností z praktického provozu uvádějí, že zimní pneumatiky odvádějí optimální výkony po dobu pěti sezon. Poté se již na nich začne postupně podepisovat přirozené stárnutí směsi.
Zimní příprava vozu nicméně nespočívá pouze v přezutí na sezónní pláště. Bridgestone doporučuje důkladnou kontrolu technického stavu a nápravu zjištěných nedostatků především u osvětlení, brzdové soustavy, stěračů, akumulátoru a provozních kapalin. Jak bylo již řečeno, v nejchladnějším ročním období s krátkými dny a dlouhými nocemi čelí motoristé zvýšenému riziku vážných nehod kvůli nepřízni počasí i špatné viditelnosti.
S úskalími zimního provozu si řidiči lépe poradí, pokud mají ve voze po ruce užitečné pomocníky, jako jsou startovací kabely, škrabka na led, smetáček, lopatka, pracovní ochranné rukavice, kapesní svítilna, teplé deky a oblečení, termoska s čajem nebo dostatečné množství nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů. Na cestu do hor je vždy vhodné přibalit sněhové řetězy, i když v nižších polohách sněhová pokrývka zcela chybí. Pokud by k uvíznutí vozu v hlubokém sněhu přece jen došlo, pomůže písek a kvalitní tažné lano.
V mrazivém ránu se může hodit rozmrazovač zámků, který by měl mít řidič vždy u sebe. Účinnou prevencí přimrznutí dveří k rámu je pak ošetření pryžových těsnění dveří vhodnými prostředky, např. jelením lojem nebo glycerinem. Důležitá je samozřejmě i péče o vůz, jejíž součástí by mělo být pravidelné důkladné mytí a sušení. Při něm se kromě nečistot odstraní také nežádoucí nánosy soli, jež vystavují kovové plechy a další díly zvýšenému riziku koroze. V neposlední řadě je důležité pravidelně kontrolovat stav pneumatik a udržovat jejich tlak v rozmezí hodnot doporučovaném výrobcem vozidla pro příslušný druh provozu.