Na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně bude na stánku ČVUT poprvé veřejně představen prototyp letounu STOL Crusier, který je vyvíjen ve spolupráci brněnského výrobce ultralehkých letadel Direct Fly s Ústavem letadlové techniky, Fakulty strojní, ČVUT v Praze.
Cílem projektu, který byl spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu EPSILON, bylo nabídnout na trh letoun s krátkým vzletem a přistáním, který by byl zároveň schopen i letu vyšší cestovní rychlostí, než bývá u STOL letounů v dané kategorii běžné. Dalším cílem pak byl vývoj bezpřípravkové technologie výroby jednotlivých částí letounu (výrobcem označována jako Matchhole, která oproti klasické technologii výroby celokovových letounů spočívá v tom, že veškeré otvory potřebné pro nýtování sestav jsou frézovány již ve fázi výroby rozvinutých tvarů jednotlivých dílů a díly po ohranění případně lisování již není před sestavováním nutné svrtávat, což je časově náročné a vytváří to prostor pro vznik chyb vlivem lidského faktoru. Použití této technologie výrazně snižuje čas potřebný pro výrobu a rovněž i výrobní náklady a jejímu použití byl i podřízen postup návrhu a přípravy výroby jednotlivých dílů.
Letoun STOL Cruiser je celokovový hornoplošník poloskořepinové konstrukce se samonosným křídlem, ocasními plochami v klasickém uspořádání a ostruhovým podvozkem. Je určen pro provoz na krátkých vzletových a přistávacích drahách a jeho prostorný pilotní a zavazadlový prostor, který je pro kategorii ultralehkých letadel nadstandardně veliký, jej předurčuje pro všestranné využití. V zájmu dosažení co nejnižší pádové rychlosti je křídlo vybaveno Fowlerovou vztlakovou klapkou a SLOTem na náběžné hraně.
Publikováno: 4. 11. 2021 |
Počet přečtení: 681