asseco Aimtec murr

Ventilátory ZVVZ pohánějí už i české aerodynamické tunely

Po dodávkách do zkušebních aerodynamických tunelů v Kanadě a Německu se nyní velké axiální ventilátory milevské společnosti ZVVZ Machinery staly srdcem těchto výzkumných zařízení i v Česku.

 

Instalovány jsou od letošního léta i v novém aerodynamickém tunelu Univerzity obrany v Brně a v Centru excelence Telč. „Výstavba zkušebních aerodynamických tunelů je nákladná záležitost a ne každý si ji dovolí. Ale věřili jsme, že když uspějeme v zahraničí, prosadíme se s našimi přetlakovými ventilátory APH i v Česku,“ říká Miloslav Mácha, generální ředitel ZVVZ Group, pověřený řízením strojírenské firmy ZVVZ Machinery. Její experti se vývoji velkých axiálních ventilátorů intenzivně věnují již řadu let a i díky tomu se český podnik dostal mezi elitu firem, které se ventilátorům pro tyto druhy tunelů zaměřují. Ventilátory s lopatkami z karbonových vláken dosahují špičkových parametrů a jsou o dvě třetiny lehčí než klasické hliníkové. Právě vysoká technická úroveň a úspora nákladů umožnily ZVVZ Machinery zakázky v zahraničí i v Česku získat.
Firma vyrobila např. ventilátory pro aerodynamické a klimatické tunely německých automobilek Audi v Ingolstadtu a v Neckarsulmu a BMW v Mnichově. Zatím největší, o průměru oběžného kola 4850 mm, který na délku měří téměř 22 m a včetně motoru váží 70 t, je součástí klimatického větrného tunelu v Technologickém institutu University Ontario v Kanadě. Další ventilátor je od letoška součástí aerodynamického tunelu Slovenské technické univerzity v Bratislavě.
Na všech místech tyto ventilátory vytvářejí v měřicí sekci proud vzduchu rychlý až přes 300 km.h-1. Takové prostředí, kde lze simulovat mráz, teplo i vlhkost, slouží vědcům, výrobcům aut nebo letadel k testování nejrůznějších tvarů a jejich vlivu. Třeba pro optimalizaci karosérií, aby se snížila spotřeba paliva. Proudění vzduchu zde testují i výrobci kolejových vozidel, kteří zkoumají vnější aerodynamiku souprav, nebo výrobci lodních dílů. Pro stavebnictví se zde modeluje např. atmosférické proudění v krajině či v městské zástavbě, což umožňuje analyzovat odolnost výškových budov a mostů vůči větru. Experimentální tunel v Telči umožňuje vědecky zkoumat vliv počasí na památky. Získané vědecké poznatky podporují zachování kulturního dědictví. /zdz/
 

 
Publikováno: 17. 11. 2012 | Počet přečtení: 1458