rossleor asseco murr

Firmy plánují investice do vodíku

Čtyři pětiny energetických firem plánují investice do vodíkových technologií a 31 % ropných a plynárenských společností, dodavatelů energie a specialistů na obnovitelné zdroje uvedlo, že již aktivně provozuje technologie modrého či zeleného vodíku.

 
Vyplývá to z průzkumu společnosti Womble Bond Dickinson, který proběhl mezi 170 manažery firem. V horizontu od jednoho roku do pěti let plánuje do vodíkového odvětví vstoupit 29 % firem, z toho 21 % již v nadcházejícím roce. Naopak 19 % energetických společností uvedlo, že do vodíku neinvestuje a ani o tom aktuálně neuvažuje.

Dvě třetiny manažerů považují vodík za nejatraktivnější růstovou příležitost v energetickém odvětví, těsně za bateriovými úložišti (69 %). Zhruba 58 % vidí potenciál v energetické účinnosti a 56 % v elektrifikaci.

Největší výzvou na trhu s vodíkem jsou podle energetických podniků dodávky a skladování vodíku, absence infrastruktury a obavy ohledně veřejné bezpečnosti. Celkově nevyjadřovaly takové obavy týkající se složitosti distribuce vodíku nebo nejistoty ohledně cen. Podle jejich názoru je stávající infrastruktura dodávek zemního plynu a zkapalněného zemního plynu dobrým technickým základem pro přepravu vodíku a jsou si jisti, že zelený nebo modrý vodík budou již brzy cenově konkurenceschopné.

Toyota založila investiční fond

Do vodíkových technologií a jejich vývoje investuje např. také automobilka Toyota, která už na trhu nabízí první sériově vyráběné osobní auto na vodík, Toyotu Mirai. Nedávno představila vodíkový kamion nebo nákladní auto Project Portal Alpha, které od spuštění provozu v dubnu 2017 ujelo už několik desítek tisíc kilometrů a s výjimkou vodní páry neprodukovalo žádné emise.



Kromě Mirai a kamiónů postavila Toyota například také vodíkovou loď. Nedávno také založila investiční fond Toyota Ventures Climate Fund na podporu inovativních nápadů zaměřených na boj s globálním oteplováním.
 
Publikováno: 6. 1. 2022 | Počet přečtení: 644