Bell Boeing zlepšuje udržitelnost konvertoplánu V-22
Společnost Bell dokončila úpravy konvertoplánu CV-22 Osprey pro nasazení amerického letectva. Stroje jsou součástí probíhajícího společného projektu společností Bell Textron Inc. a Boeing – „Bell Boeing“.
V gondolách V-22 jsou umístěny kritické výkonové komponenty, které letounu umožňují vertikální vzlet i přistání a zároveň překlápění rotorů, jež díky němu pracují jako u turbovrtulového letadla. Modernizační program znamená pro provozovatele jejich flotily velký přínos, neboť zkracuje délku i náklady údržby a současně zvyšuje míru letové pohotovosti.
Společnost Bell dokončila úpravy ve svém montážním středisku v Amarillu, kde pro ni pracuje přes 500 zaměstnanců. Ti vyrábějí nové stroje V-22 pro ministerstvo obrany a zároveň provádějí úpravy na těch stávajících.
„Rychlost, dolet a všestrannost jsou pro konvertoplány V-22 naprosto zásadní; jakožto rychlost údržby,“ uvedl Kurt Fuller, ředitel programu V-22 a viceprezident společnosti Bell, a dodal: „Vylepšené gondoly pomohou tomu, aby stroje Osprey byly i nadále nepřekonatelné z operačního hlediska i z hlediska udržitelnosti.“
V-22 Osprey pravidelně plní mise, na něž by bylo jinak nutné posílat jak vrtulníky, tak klasické stroje s pevnými křídly. Jejich nasazením se snižuje celková logistická a údržbová náročnost operací. CV-22 je upravenou verzi stroje V-22, kterou používá velitelství speciálních operací vzdušných sil v náročném a nebezpečném prostředí; a to včetně infiltračních a exfiltračních misí na velké vzdálenosti. Námořní pěchota i námořnictvo rovněž projevily zájem o vylepšení gondol pro svoje varianty MV-22 a CMV-22B.
„Konvertoplány V-22 vnesly do letectví zcela nové možnosti a jejich schopnosti jsou dnes bezkonkurenční,“ řekl Shane Openshaw, zástupce ředitele programu V-22 a viceprezident společnosti Boeing, a pokračoval: „Modernizace gondol zajišťuje, že Osprey zůstane mimořádně schopným a spolehlivým strojem, jenž i v budoucnu podpoří nejrůznější mise.“
Společnost Bell Boeing dokončila první letoun v prosinci 2021 a nyní pracuje na druhém kusu letounu CV-22.