Velká stavebnice elektroniky automobilu
„Bylo vzrušující otevřít krabici se stavebnicí a tam objevit hromadu kovových dílů a pustit se s nimi do díla…,“ vzpomíná Jesús De la Torre, vedoucí střediska pro optimalizaci elektroniky v Centru pro vývoj prototypů ve společnosti Seat.
Tým stráví u kovové konstrukce ve tvaru automobilu více než dva měsíce, po které postupně zapojuje 350 řídicích jednotek modelu Leon. „Zapojujeme všechny elektrické a elektronické komponenty s výjimkou fyzického motoru, převodovky a vysokonapěťových komponentů,“ vysvětluje De la Torre. Konfigurace a zapojení všech prvků od panelu sdružených přístrojů přes světlomety až po telefonní antény a senzory pro odemknutí a uzamknutí vozu vyžaduje více než 1500 kabelů.
Cílem stavebnice je zavádět do sériové výroby vylepšení finálních elektronických funkcí vozu.
Nyní přichází do hry elektronický simulátor. Tato komplexní konstrukce je klíčem k zajištění kvality v rané fázi výroby nového vozu. Její význam je dokonce takový, že vzniká již dva roky před uvedením modelu na trh. Technici na tomto systému pracují v průběhu všech fází, které předcházejí sériové výrobě. Program musí zaručovat správnou funkci všech verzí příslušného modelu. Pro tým je největší výzvou zahrnout do stejného simulátoru všechny komponenty různých motorů a stupňů výbavy. Například u modelu Leon museli technici nakonfigurovat a propojit různé elektrické a elektronické prvky pěti variant motorů (na benzin, naftu, stlačený zemní plyn a jednotky eTSI Mild-Hybrid a e-Hybrid) a čtyř stupňů výbavy (Reference, Style, Xcellence a FR).
V první fázi začnou technici na velkých stolech propojovat všechny kabely s příslušnými řídicími jednotkami. Největší koncentrace kabelů je pod přístrojovou deskou, kde může být až 250 kabelů v prostoru s průměrem čtyři centimetry. Postupně se na stoly dostávají díly potřebné k sestavení rozsáhlé elektrické sítě vozidla, jejíž kabely mají celkovou délku 2,5 km. Elektroinstalace jednoho vozu má 3000 jednotlivých dílů včetně konektorů, připevňovacích prvků a držáků.
Velká stavebnice umožňuje propojit veškeré řídicí jednotky nového modelu a optimalizovat počáteční nastavení elektroniky.
Práce na prvním kompletně síťově propojeném voze značky jim pomohla připravit se na stále více digitalizovaný svět, v němž bude konektivita i nadále nositelem revolučního pokroku v automobilovém odvětví. Video ZDE