rossleor asseco murr

Velká stavebnice elektroniky automobilu

„Bylo vzrušující otevřít krabici se stavebnicí a tam objevit hromadu kovových dílů a pustit se s nimi do díla…,“ vzpomíná Jesús De la Torre, vedoucí střediska pro optimalizaci elektroniky v Centru pro vývoj prototypů ve společnosti Seat.

 
Stejný pocit jej naplňuje pokaždé, když se svým týmem otevírá krabice obsahující stovky dílů, z nichž mají vytvořit simulátor. Je to jako dětská stavebnice, jen ve velkém měřítku. Rozdíl je však v tom, že se nyní nejedná o hru. S tímto systémem mají velkou odpovědnost za testování komunikace mezi řídicími jednotkami a maximálním počtem prvků výbavy nového modelu připravených pro sériovou výrobu. Na tom závisí kvalita vozů Seat.

Tým stráví u kovové konstrukce ve tvaru automobilu více než dva měsíce, po které postupně zapojuje 350 řídicích jednotek modelu Leon. „Zapojujeme všechny elektrické a elektronické komponenty s výjimkou fyzického motoru, převodovky a vysokonapěťových komponentů,“ vysvětluje De la Torre. Konfigurace a zapojení všech prvků od panelu sdružených přístrojů přes světlomety až po telefonní antény a senzory pro odemknutí a uzamknutí vozu vyžaduje více než 1500 kabelů.



Cílem stavebnice je zavádět do sériové výroby vylepšení finálních elektronických funkcí vozu.

Nyní přichází do hry elektronický simulátor. Tato komplexní konstrukce je klíčem k zajištění kvality v rané fázi výroby nového vozu. Její význam je dokonce takový, že vzniká již dva roky před uvedením modelu na trh. Technici na tomto systému pracují v průběhu všech fází, které předcházejí sériové výrobě. Program musí zaručovat správnou funkci všech verzí příslušného modelu. Pro tým je největší výzvou zahrnout do stejného simulátoru všechny komponenty různých motorů a stupňů výbavy. Například u modelu Leon museli technici nakonfigurovat a propojit různé elektrické a elektronické prvky pěti variant motorů (na benzin, naftu, stlačený zemní plyn a jednotky eTSI Mild-Hybrid a e-Hybrid) a čtyř stupňů výbavy (Reference, Style, Xcellence a FR).

V první fázi začnou technici na velkých stolech propojovat všechny kabely s příslušnými řídicími jednotkami. Největší koncentrace kabelů je pod přístrojovou deskou, kde může být až 250 kabelů v prostoru s průměrem čtyři centimetry. Postupně se na stoly dostávají díly potřebné k sestavení rozsáhlé elektrické sítě vozidla, jejíž kabely mají celkovou délku 2,5 km. Elektroinstalace jednoho vozu má 3000 jednotlivých dílů včetně konektorů, připevňovacích prvků a držáků.



Velká stavebnice umožňuje propojit veškeré řídicí jednotky nového modelu a optimalizovat počáteční nastavení elektroniky.

Práce na prvním kompletně síťově propojeném voze značky jim pomohla připravit se na stále více digitalizovaný svět, v němž bude konektivita i nadále nositelem revolučního pokroku v automobilovém odvětví. Video ZDE
 
Publikováno: 7. 2. 2022 | Počet přečtení: 673