Staň se na den vědkyní, vyzývá akce
Počet pracovníků ve výzkumu a vývoji v ČR roste, ale ženy se na něm podílejí ve stále menší míře. Zatímco v roce 2000 bylo žen v této oblasti 36 %, v roce 2019 už jen 30 %. Změnit tento trend se snaží připomínka Mezinárodního dne dívek a žen ve vědě, který se slaví vždy 11. února už od roku 2015, kdy ho OSN poprvé vyhlásilo.
„Snažíme se dívkám ukázat, že ani přírodní, technické a matematické vědy nejsou oblastí předurčenou pro muže. A těší mě, že podíl žen mezi našimi studentkami stále roste,“ říká docentka Jana Bielčíková z Katedry fyziky FJFI, panelistka diskuze s vědkyněmi. Jaroslava Óbertová, jedna z hlavních organizátorek akce a současně vědecká pracovnice FJFI, dodává: „Velmi nás překvapil zájem o akci. Kvůli kapacitě jsme museli registrace ukončit dokonce o den dříve, zatímco v minulých letech jsme se pohybovali na polovičních počtech účastnic. Letos poprvé se připojila i Fakulta elektrotechnická, a ze zpětné vazby vyplývá, že právě tato posila pomohla rozšířit povědomí a zájem mezi více studentek. Příští rok bychom tento potenciál rádi využili, navýšili kapacitu a pozvali středoškolaček ještě více.“
Studentky oceňovaly především samotnou existenci akce, program, zapojené vědkyně a vysokou úroveň organizace. Důležitou součástí byla i závěrečná slavnostní večeře v restauraci na Petříně, kterou účastnice i vědkyně využily k networkingu.
Inspirace a podpora totiž mohou být pro středoškolské studentky klíčové v motivaci ke studiu technických a přírodovědných oborů: „Když mě okolí od studia odrazuje, nejvíc mi pomáhá kolektiv lidí, kteří se scházejí na podobných akcích. Ať už to jsou letní školy, víkendovky nebo tato akce, kde se potkávají lidé se stejným zájmem, se kterými se můžu bavit. Zjišťujeme od sebe různé informace a pomáhá mi to utvrzovat se v tom, že nejsem jediná a mám šanci něco takového dělat. Ve třídě jsme jediné dvě dívky, které se zajímáme o přírodní vědy a techniku. Když někomu řeknu, že plánuju studovat techniku, často se mě okolí ptá, proč?. Myslí si, že je to moc těžké, že jsou tam samí kluci a nebude mě to bavit. Jestli bych se jako holka prý nechtěla věnovat raději něčemu jinému,“ přiznala jedna z účastnic, která na akci Staň se na den vědkyní, dorazila z kroměřížského gymnázia.
V průběhu akce se proběhl také anonymní on-line průzkum, který zkoumal, zda se přítomné dívky setkávají i s názory, že se k nim technika nehodí. Ukázal, že poznámky o nevhodnosti určitých oborů přítomné středoškolačky stále slýchají poměrně často.
„Věřím ale, že situace se zlepšuje i díky takovéto akci. Je důležité si neustále rozšiřovat obzory, hledat vzory a ptát se ostatních. To nám může významně pomoci se v budoucnu rozhodnout,“ uvedla jedna ze studentek gymnázia v Uničově.
„Úžasná byla panelová diskuse. Stále nevím, kam chci jít na školu, ale to, že vědkyně změnily vysokou školu a vůbec to nevadilo jejich kariéře, mě uklidnilo. Takhle jsem se dozvěděla, že i vědci a vědkyně jsou normální lidé. Akce pro mě byla velmi přínosná a motivující pro mé rozhodování o budoucím vzdělání i výběru studijního oboru,“ zhodnotila „Staň se na den vědkyní“ další z účastnic.
Silnou potřebu být součástí komunity studentek s podobným zájmem a sdílet s nimi svoje zkušenosti, poznatky a problémy vnímala i doktorka Michaela Valentová, vědkyně z FEL ČVUT v Praze: „Jako velmi přínosné mi přišlo sdílení rozmanitých zkušeností z různých etap vědecké kariéry. Vědecká kariéra není monolit, přístupů i cest je mnoho a doufám, že i studentky se tak budou moci lépe rozhodovat podle svých skutečných cílů,“ komentovala akci s tím, že bylo skvělé vidět tolik chytrých a aktivních studentek s velkým potenciálem posunout nejen vědecké poznání, ale i vnímání vědecké sféry.