rossleor asseco murr

První české aerotaxi s kolmým startem

Tým leteckého inženýra Martina Hromčíka z katedry řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT spolupracuje na vývoji řídicího systému pro první český VTOL – letadlo s kolmým startem, které se chystá uvést na trh český start-up Zuri.

 
Právě v tomto typu dopravního prostředku vidí přední letecké společnosti i experti, včetně těch z FEL ČVUT, budoucnost městské a regionální dopravy. Letouny VTOL dokáží startovat kolmo jako vrtulníky, ovšem jsou úspornější, tišší a můžou být poháněné elektřinou.

Česká společnost Zuri pod vedením zakladatele Michala Illicha pracuje na konceptu letounu VTOL už od roku 2017. Po vstupu silných investorů a dalším vývoji představila novou generaci svého modelu Zuri 2.0 letos v lednu. Vzhledem k tomu, že celý koncept zahrnuje mnoho dosud nevyřešených technických problémů, obrátili se autoři projektu na experty z katedry řídicí techniky FEL ČVUT, aby jim v další fázi vývoje pomohli s architekturou letových řídicích systémů.

Tým pod vedením docenta Martina Hromčíka má s podobnými úkoly bohaté zkušenosti díky projektům pro společnosti v oboru, např. Airbus a Honeywell. Podobný typ spolupráce nyní startuje v případě vývoje českého letounu s kolmým startem. Ve skupině s pracovním názvem ČVUT/VTOL Flight Controls Lab budou Martin Hromčík a Jan Belák z pražské elektrofakulty spolupracovat se Zuri na návrhu, parametrizaci a ověřování řídicích systémů pro VTOL letouny.



„Pohybujeme se na hodně novém a neprobádaném území,“ říká Martin Hromčík. „Naší výzvou je vymyslet dobrou strategii řízení pro přechod z kolmého na vodorovný let a obráceně – jde při tom hlavně o stoprocentní spolehlivost a bezpečnost i při různých turbulencích a poryvech větru, a také o efektivitu a spotřebu.“ Nároky na stroje civilní letecké dopravy jsou právě v těchto ohledech mnohem vyšší než v případě armádních letounů. Tým bude také připravovat dokumenty pro certifikaci letounu světovými autoritami FAA a EASA, což je podobný úkol jako ten, který nedávno úspěšně dokončili v projektu autopilota BendixKing AeroCruze 230 ve spolupráci se společností Honeywell.

V oblasti vývoje městské letecké mobility zvané též UAM (urban air mobility) je v poslední době hodně rušno. Do prototypů aerotaxi s kolmým startem investují v podstatě všichni světoví hráči v oboru, včetně společností Boeing, Airbus, Embraer, Honda, Toyota, Hyundai a NASA. První komerční lety se plánují na rok 2024.



„Tento směr budoucího vývoje regionální dopravy má mezi odborníky i investory evidentně největší důvěru, a podle mě to naprosto dává smysl,“ komentuje Martin Hromčík. „Například proti konceptům létajících aut si totiž VTOL zachovává všechny výhody letounu, ovšem s minimální plochou potřebnou ke vzletu. Proti vrtulníkům a multikoptérám zase nabízí mnohem větší bezpečnost, efektivitu a úsporu paliva, v tomto případě elektřiny.“

Český start-up Zuri nechce v tomto souboji zůstat pozadu. Po vstupu investorů v celkové výši 2,4 milionů eur představili autoři projektu v lednu 2022 koncept nové generace letounu Zuri 2.0. Možnosti budoucího řešení letecké taxislužby ve městech zkoumá rovněž výzkumný projekt, na kterém spolupracuje Centrum umělé inteligence FEL ČVUT se společností Bell.

Foto: Zuri
 
Publikováno: 16. 3. 2022 | Počet přečtení: 830