Dako dodal brzdy na novou zubačku
Vysoké Tatry se dočkaly nových souprav na populární zubačce, trati spojující Tatranskou Štrbu a Štrbské pleso. Pět třívozových ozubnicových souprav od společnosti Stadler Rail je osazeno brzdovými komponenty od společnosti Dako-CZ.
Se společností Stadler spolupracuje Dako již od roku 2013 a za tuto dobu firmy realizovaly desítky zakázek. Aktuální projekty se zaměřují převážně na dodávky brzdových komponent pro příměstské jednotky tohoto významného výrobce kolejových vozidel. Kromě Slovenska v současnosti z Třemošnice dodávají komponenty pro soupravy, jež budou jezdit v Polsku, Švédsku, Itálii a Slovinsku.
Kontrakt na výrobu brzdových komponent pro soupravy ozubnicové železnice, jejímž provozovatelem je Železničná spoločnosť Slovensko, získal třemošnický výrobce v roce 2019. Pro celkem pět třívozových souprav dodal pneumatické panely ovládání brzd, panely na ovládání hlavního potrubí, moduly protismyku a další přístroje brzdového vybavení vozů.
Soupravy mají hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, což umožňuje, aby byly provozovány na ozubnicové trati mezi Štrbou a Štrbským Plesem a také na ostatních tratích Tatranské elektrické železnice. Zajímavostí této lokomotivy je, že součástí stroje je výsuvná točna, která při dostatku místa umožňuje ruční otočení pluhu.
Trať Štrba–Štrbské Pleso v délce 4,8 km, vybavená Strubovou ozubnicí, se ve Štrbském Plese připojuje k Tatranské elektrické železnici o rozchodu 1 m, která je dlouhá 35 km. Ozubnicová železnice byla poprvé spuštěna již v roce 1897 a fungovala do roku 1933. Její provoz byl následně po téměř čtyřicetileté přestávce obnoven v únoru roku 1969 v souvislosti s Mistrovstvím světa v klasickém lyžování v roce 1970. Právě soupravy z roku 1969 byly nyní nahrazeny novými od společnosti Stadler. Od července 2020, kdy byl dočasně pozastaven provoz na trati, probíhala rozsáhlá modernizace infrastruktury.
Součástí projektu byla také multifunkční lokomotiva, kterou je možno v zimě využít jako sněžný pluh s brzdovým panelem z produkce Dako-CZ.
Nové soupravy reprezentují moderní generaci nízkopodlažních jednotek typu GTW, speciálně upravených pro kombinovaný ozubnicově-adhezní provoz a používají se již ve Francii a ve Švýcarsku. Elektrické jednotky třídy 495.95 jsou navržené pro jízdu maximální rychlostí 80 km/h v adhezním režimu.