Dako dodal brzdy na novou zubačku
Vysoké Tatry se dočkaly nových souprav na populární zubačce, trati spojující Tatranskou Štrbu a Štrbské pleso. Pět třívozových ozubnicových souprav od společnosti Stadler Rail je osazeno brzdovými komponenty od společnosti Dako-CZ.
Se společností Stadler spolupracuje Dako již od roku 2013 a za tuto dobu firmy realizovaly desítky zakázek. Aktuální projekty se zaměřují převážně na dodávky brzdových komponent pro příměstské jednotky tohoto významného výrobce kolejových vozidel. Kromě Slovenska v současnosti z Třemošnice dodávají komponenty pro soupravy, jež budou jezdit v Polsku, Švédsku, Itálii a Slovinsku.
Kontrakt na výrobu brzdových komponent pro soupravy ozubnicové železnice, jejímž provozovatelem je Železničná spoločnosť Slovensko, získal třemošnický výrobce v roce 2019. Pro celkem pět třívozových souprav dodal pneumatické panely ovládání brzd, panely na ovládání hlavního potrubí, moduly protismyku a další přístroje brzdového vybavení vozů.
![](../../obrazky/aktuality40/24.3.dakozubacka2.jpg)
Soupravy mají hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, což umožňuje, aby byly provozovány na ozubnicové trati mezi Štrbou a Štrbským Plesem a také na ostatních tratích Tatranské elektrické železnice. Zajímavostí této lokomotivy je, že součástí stroje je výsuvná točna, která při dostatku místa umožňuje ruční otočení pluhu.
Trať Štrba–Štrbské Pleso v délce 4,8 km, vybavená Strubovou ozubnicí, se ve Štrbském Plese připojuje k Tatranské elektrické železnici o rozchodu 1 m, která je dlouhá 35 km. Ozubnicová železnice byla poprvé spuštěna již v roce 1897 a fungovala do roku 1933. Její provoz byl následně po téměř čtyřicetileté přestávce obnoven v únoru roku 1969 v souvislosti s Mistrovstvím světa v klasickém lyžování v roce 1970. Právě soupravy z roku 1969 byly nyní nahrazeny novými od společnosti Stadler. Od července 2020, kdy byl dočasně pozastaven provoz na trati, probíhala rozsáhlá modernizace infrastruktury.
![](../../obrazky/aktuality40/24.3.dakozubacka3.jpg)
Součástí projektu byla také multifunkční lokomotiva, kterou je možno v zimě využít jako sněžný pluh s brzdovým panelem z produkce Dako-CZ.
Nové soupravy reprezentují moderní generaci nízkopodlažních jednotek typu GTW, speciálně upravených pro kombinovaný ozubnicově-adhezní provoz a používají se již ve Francii a ve Švýcarsku. Elektrické jednotky třídy 495.95 jsou navržené pro jízdu maximální rychlostí 80 km/h v adhezním režimu.