ETCS dohlédne na Pendolina i příměstskou dopravu
Poschoďové ikonické elektrické jednotky řady 471 Českých drah, známé také pod označením jako CityElefant, získají moderní evropský vlakový zabezpečovač ETCS (European Train Control System).
Vlastní instalace palubní jednotky proběhne v závodě Škoda Pars v Šumperku, náklady na vybavení jedné jednotky vyjdou na 22,9 mil. Kč a celková hodnota zakázky činí zhruba 1,5 miliardy Kč. Po nedávno oznámeném vítězství ve výběrovém řízení na dovybavení systémem ETCS populárních „Pendolin“, elektrických jednotek řady 680, tak jde o další úspěch ČD-Telematika na poli tzv. retrofitu ETCS.
Jednotky řady 471 jsou páteřním typem příměstské železniční dopravy především v pražské a ostravské aglomeraci. Denně tyto soupravy přepraví zhruba jednu pětinu všech cestujících na české železnici, což znamená kolem 100 tisíc pasažérů. Dvoupodlažní třívozové jednotky mají kapacitu 310 míst k sezení a jejich celková obsaditelnost je 643 cestujících.
A právě pro naprosto klíčový význam těchto jednotek pro příměstskou dopravu požadují ČD, aby měly nejméně 26 jednotek dovybavených evropským vlakovým zabezpečovačem k dispozici pro běžný komerční provoz pod ETCS nejpozději od 1. 1. 2025. Pak má být v ČR na vybraných koridorových tratích zaveden tzv. výhradní provoz (provoz vlaků výhradně pod dohledem ETCS), což se týká i tratí využívaných pro příměstskou dopravu v okolí Prahy a Ostravy.