rossleor asseco murr

1000 mil československých a půvab veteránů

Po roce se na silnice napříč bývalým Československem vydají desítky úžasných automobilových veteránů – ve dnech 15.–18. června proběhne tradiční vzpomínková jízda, závod 1000 mil československých, která víceméně kopíruje trasu legendárního prvorepublikového závodu.

 
Vlastní start bude zahájen ve čtvrtek 16. června před Autoklubem ČR v Praze. Cíl bude jako vždy před pražským Národním technickým muzeem, kam by měli účastníci dorazit v sobotu 18. června.

I letos se tak příznivci automobilové historie mohou opět těšit na přehlídku nádherných automobilů vyrobených do roku 1939. Letošní ročník vzpomínkové jízdy historických vozidel bude mj. i připomínkou a oslavou 125. výročí začátku automobilové výroby u nás, kdy v roce 1897 vyjel z továrny v Kopřivnici první sériový automobil na českém území, legendární NW Präsident.

Soutěž i doprovodný program začíná ve středu 15. června den před startem technickou přejímkou v Opletalově ulici před Autoklubem ČR, která se v odpoledních hodinách postupně mění v závodní depo.

„Přejímka a start se koná podle stejného scénáře jako ve třicátých letech minulého století. Lze si tak vychutnat atmosféru z dob slávy dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. Tenkrát závodní auta, dnes obdivuhodné historické skvosty, některé opravdu raritní. Přijďte se podívat a užít si doprovodný program. A druhý den od šesté hodiny ranní probíhá samotný start, kdy auta odjíždí v minutových intervalech, i to je úžasné vidět na vlastní oči,“ zve všechny Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR. Na oba dny je srdečně zvána široká veřejnost, která tak bude mít možnost vidět ty nejkrásnější historické automobily u nás a užít si doprovodný program pro všechny generace. Vstup je zdarma.



Do soutěže letos vyjede rekordních 120 posádek. „Na startu, který proběhne ve čtvrtek 16. června před budovou Autoklubu ČR mezi šestou a osmou hodinou ranní, budou i tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport byla postavena speciálně pro tento závod, Praga Alfa v roce 1933 zvítězila a Tatra 77 V je k vidění na letošním plakátu. Trasa soutěže vede po co nejpůvodnější trase závodu. Srdečně zvu zájemce, aby se přišli podívat k trati na projíždějící vozy a mohli pozdravit posádky,“ láká diváky ředitel soutěže Miroslav Krejsa.

Pro diváky bude připraven bohatý doprovodný program s živou dobovou hudbou, nebudou chybět komentované rozhovory s účastníky soutěže a možnost občerstvení. Ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského, jejíž budova se nachází přímo vedle budovy Autoklubu ČR, je připraven program pro děti připomínající legendární Elišku Junkovou. Ozdobou programu bude přehlídka unikátních modelů dobového prvorepublikového oblečení. Automobily a móda k sobě vždy patřily, bez automobilů a patřičného oblečení se neobešla žádná významná společenská událost a později ani běžný pracovní den. Tentokrát se modelky objeví v originálních modelech dvacátých a třicátých let minulého století a nebudou chybět

skoro nevyčerpatelné zdroje ze skříní automobilistů a klubových funkcionářů pánů architektů Edvarda Rechziegla a Rudolfa Utěšila, včetně původního oblečení jejich rodin. Připraveno je i překvapení, které určitě potvrdí propojení automobilismu a módy u příležitosti významných životních událostí. Je dobré si připomenout, že všechny modely jsou původní dobové originály, které s jejich majitelem prožily určitou část jeho života.



„Velmi si cením toho, že se Národní technické muzeum na této skvělé akci podílí již tradičně jako spoluorganizátor. Letošní ročník soutěže připomíná 125. výročí začátku automobilové výroby u nás. Právě Národní technické muzeum je instituce, které uchovává naše kulturní dědictví a spravuje a prezentuje automobilovou sbírku obsahující nejvýznamnější vozy naší automobilové historie včetně nejstaršího u nás vyrobeného NW Präsident. Soutěže se každoročně zúčastní dva naše historické vozy a na sobotní dojezd do cíle připravujeme celodenní program pro veřejnost. Přijďte podpořit posádky historických vozů do cíle, zažijte atmosféru prvorepublikového závodu a fandit můžete i malým závodníkům na šlapacích autíčkách,“ říká generální ředitel NTM Karel Ksandr.

Sobotní celodenní program NTM je připraven především pro rodiny s dětmi. V dopoledních hodinách proběhne v areálu muzea a v odpoledních hodinách před muzejní budovou. Připraveny jsou funkční modely, díky kterým děti poznají, jak funguje spalovací motor, a závody šlapacích autíček „Rallye NTM“.



Děti ve věku 3 až 6 let budou závodit v jízdách pravidelnosti na krásných autíčkách z dílny Czech Pedal Cars.



Průjezdy 1000 mil československých 2022

Čtvrtek 16. června

6.00 Start Praha – Opletalova

7.00 Kolem Českého Brodu

7.30 Kolín

8.10 Kolem Golčova Jeníkova

9.20 Polná

10.50 Velká Bíteš

11.15 Ostrovačice, hotel D1

12.00 Bosonohy (depo původního Masarykova okruhu)

14.10 Lednice náměstí

14.50 Lanžhot státní hranice

15.35 Malacky

16.15 Cíl – Bratislavský Hrad

16.45 Bratislava, Rybné námestie

Pátek 17. června

8.30 Start Bratislava, Rybné namestie

9.00 Slovenský Grob

10.00 motokáry Dĺhá

11.00 Kaplna

11.55 Šamorín

13.40 Cíl Bratislava, Rybné námestie

Sobota 18. června

6.30 Start Bratislava, Rybné námestie

7.10 Malacky

8.35 Holíč

8.50 Hodonín

11.10 Brno, Dominikánské náměstí

12.00 Velká Bíteš

13.20 Přibyslav

14.20 Chotěboř

14.40 Golčův Jeníkov

15.20 Čáslav

17.20 Cíl Praha, NTM.
 
Publikováno: 15. 6. 2022 | Počet přečtení: 763