asseco Aimtec murr

GE sází na pokrokové technologie

Rok 2013 bude v GE ve znamení vývoje chytřejších strojů, které dokážou extrahovat a analyzovat data a díky nimž budeme moci poskytovat lepší služby,“ píše ve výroční zprávě GE za rok 2012 výkonný ředitel a předseda představenstva společnosti Jeff Immelt. 

 

Klíčovou úlohu bude podle něj hrát tzv. průmyslový internet, který by podle odhadů GE během příštích 15 let mohl zvýšit roční produktivitu natolik, že globální HDP by mohl vzrůst až o 15 bilionů dolarů.
„V minulosti bylo investiční rozhodování společností často založeno pouze na mzdových nákladech. Dnes se však stále častěji setkáváme nejen s novými materiály, které mají zásadní vliv na výkon, ale také s precizními technologiemi a výkonnými počítači, které od základů mění způsob výroby,“ tvrdí Jeff Immelt. GE nyní např. testuje součástky, vyrobené technologií přímého kovového laserového tavení a technologií 3D tisku a potažené nejmodernějšími nátěry. Jsou určeny pro větrné elektrárny a proudové motory. Nový proudový motor CFM LEAP, jenž GE vyvíjí ve spolupráci se společností Snecma, bude obsahovat jak „tištěné“ součástky, tak supermoderní kompozitní materiály s keramickou matricí. Odhaduje se, že tyto technologické novinky by měly snížit spotřebu paliva o 15 %, a ušetřit tak aerolinkám miliardy dolarů.
Pokročilé metody výroby pomohou zrychlit vývoj prototypů a snížit počet testovacích cyklů i náklady. GE zvýšila roční výdaje na výzkum a vývoj o tři miliardy dolarů, a tyto výdaje tak nyní dosahují 5-6 % příjmů společnosti. „Díky této investici se z nás stala firma, která nový motor na trh neuvádí jednou za 10 let, ale každý rok. Do roku 2020 plánujeme uvést na trh 10 nových plynových turbín,“ uvádí Immelt. Většinu těchto turbín bude pohánět břidlicový plyn, který otevírá nové možnosti, jak využívat energii. „Množství břidlicového plynu a přístup nejen k tomuto nekonvenčnímu zdroji změní konkurenční poměry na trhu s energiemi nejméně na příštích 30 let,“ uvádí Jeff Immelt s tím, že velké společnosti, jako např. železniční dopravci, by mohli přejít z nafty na plyn.
 

 
Publikováno: 24. 3. 2013 | Počet přečtení: 1625