Lešení z Moravy pomáhalo opravit Big Ben
Londýnský Big Ben je konečně opraven. Na úspěšné rekonstrukci ikonické londýnské památky mělo podstatný podíl i lešení, které v sobě neslo také českou stopu – část jeho konstrukce byla vytvořena z dílů vyrobených v ocelárnách v Karviné.
Nedávno úspěšně dokončená několikaletá renovace a rekonstrukce Alžbětiny věže (Elizabeth Tower), jak zní oficiální název jedné z nejikoničtějších britských památek, zahrnovala mj. i renovaci ciferníků hodin, obnovu kamenného zdiva a litinové střechy. Ručičky i číslice na hodinách mají nyní tmavě modrou barvu a vrátily se tak ke svému původnímu odstínu.
Náročná operace, probíhající v letech 2017-2022, vyžadovala postavení kvalitního a bezpečného lešení kolem věže. Na stavbu robustní konstrukce kolem věže se použilo celkem 24 tisíc lešenářských prvků o celkové hmotnosti 800 tun. Pokud by se všechny součásti lešení rozebraly a postavily za sebe, dosáhly by délky přes 32 km.
„Při rekonstrukci zadavatel trval na mimořádném zabezpečení všech dělníků, kteří museli pracovat ve velkých výškách. To kladlo vysoké nároky právě na kvalitu použitého lešení. O to větší radost máme ze skutečnosti, že pro stavbu lešení dodavatel využil také ocelové trubky z Karviné,“ uvedl René Fabik, generální ředitel společnosti ArcelorMittal Tubular Products Karviná.
Nejde o jedinou českou technickou stopu, která se zapsala do historie světových atraktivit. Například v Londýně je jednou z nejnavštěvovanějších atrakcí vůbec obří vyhlídkové kolo London Eye. Jeho konstrukce vznikla v Nizozemí a hlavní otáčecí část si vyrobili sami Britové, ale hřídel (resp. závěsy a klouby hlavní hřídele) a náboj kola byly vyrobeny v České republice, v plzeňské Škodovce. Podobně např. servisní výtah obsluhující nejvyšší budovu světa, 828 m vysoký mrakodrap Burdž Chalífa v Dubaji, dodala pardubická firma Pega, která vyhrála konkurz díky unikátnímu odlehčenému řešení.