Lešení z Moravy pomáhalo opravit Big Ben
Londýnský Big Ben je konečně opraven. Na úspěšné rekonstrukci ikonické londýnské památky mělo podstatný podíl i lešení, které v sobě neslo také českou stopu – část jeho konstrukce byla vytvořena z dílů vyrobených v ocelárnách v Karviné.
Nedávno úspěšně dokončená několikaletá renovace a rekonstrukce Alžbětiny věže (Elizabeth Tower), jak zní oficiální název jedné z nejikoničtějších britských památek, zahrnovala mj. i renovaci ciferníků hodin, obnovu kamenného zdiva a litinové střechy. Ručičky i číslice na hodinách mají nyní tmavě modrou barvu a vrátily se tak ke svému původnímu odstínu.
Náročná operace, probíhající v letech 2017-2022, vyžadovala postavení kvalitního a bezpečného lešení kolem věže. Na stavbu robustní konstrukce kolem věže se použilo celkem 24 tisíc lešenářských prvků o celkové hmotnosti 800 tun. Pokud by se všechny součásti lešení rozebraly a postavily za sebe, dosáhly by délky přes 32 km.
![](../../obrazky/aktuality41/15.8.bigben2_foto_parliamentuk.jpg)
„Při rekonstrukci zadavatel trval na mimořádném zabezpečení všech dělníků, kteří museli pracovat ve velkých výškách. To kladlo vysoké nároky právě na kvalitu použitého lešení. O to větší radost máme ze skutečnosti, že pro stavbu lešení dodavatel využil také ocelové trubky z Karviné,“ uvedl René Fabik, generální ředitel společnosti ArcelorMittal Tubular Products Karviná.
Nejde o jedinou českou technickou stopu, která se zapsala do historie světových atraktivit. Například v Londýně je jednou z nejnavštěvovanějších atrakcí vůbec obří vyhlídkové kolo London Eye. Jeho konstrukce vznikla v Nizozemí a hlavní otáčecí část si vyrobili sami Britové, ale hřídel (resp. závěsy a klouby hlavní hřídele) a náboj kola byly vyrobeny v České republice, v plzeňské Škodovce. Podobně např. servisní výtah obsluhující nejvyšší budovu světa, 828 m vysoký mrakodrap Burdž Chalífa v Dubaji, dodala pardubická firma Pega, která vyhrála konkurz díky unikátnímu odlehčenému řešení.