První EffiShunter 1000 zamířil do Švédska. Na další desítku lokomotiv má CZ LOKO objednávky
Historický okamžik zažili v jihlavské provozovně CZ LOKO, když odsud do Švédska vypravili první z pěti lokomotiv EffiShunter 1000, objednaných firmou Trainpoint Norway. S jejím uvedením do provozu se počítá v prvních měsících roku 2023.
Jeho slova potvrzuje kontrakt na dodávku dalších pěti EffiShunterů 1000 uzavřený v srpnu s firmou AC Finance, dceřinou společností švédského Railcare. Součástí smlouvy je rovněž opce na čtyři lokomotivy.
„Pokládáme to za velký úspěch a důvěru ve značku CZ LOKO. Firma Railcare patří k renomovaným dodavatelům údržby drážní infrastruktury v severských zemích, a to, že se rozhodla pro naše lokomotivy potvrzuje jejich evropskou konkurenceschopnost. Nutno ale dodat, že se nejedná o jednoduchý projekt. Vozidlo sice vychází ze sériové verze, nicméně úpravy spojené především s místním zabezpečovacím zařízením nás stály a ještě budou stát mnoho úsilí, času a peněz,“ dodává Michal Schaffer.
Podle něho jde ale stále jen o první kroky, protože to nejtěžší firmu na tamním trhu ještě čeká. Tedy schvalovací proces, náročné provozní a klimatické podmínky, v nichž je důležitá i zpětná vazba zákazníků. To si CZ LOKO potvrdilo v sousedním Finsku, kde od roku 2015 jezdí v barvách dopravce Fenniarail Oy šest lokomotiv EffiShunter 1600 (řada 774.7).
„Naší ambici je, aby se EffiShunter 1000 stal ve Skandinávii standardem posunovací lokomotivy pro následujících dvacet, třicet let,“ uvedl Schaffer. „Ve své kategorii patří k tomu nejlepšímu, co je na evropském železničním trhu k dispozici. Jde tedy o prověřenou kvalitu za dostupnou cenu.“
Čtyřnápravový EffiShunter 1000 se v Evropě prosadil spolehlivým a ekonomickým provozem. Běžně se vybavuje jednotným evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Pro skandinávský trh ho doplní ještě národní zabezpečovač ATC. To umožní jeho využití nejen na posunu, ale také v plnohodnotné traťové službě. Švédsko je jubilejní dvacátou zemí, do níž CZ LOKO své lokomotivy exportuje.