rossleor asseco murr

Opakovače zlepší mobilní signál ve vlacích ČD

Cestující ve vlacích Českých drah se snad konečně dočkají spolehlivého pokrytí mobilním signálem pro kvalitní hlasové i datové služby po celou dobu jízdy, což by měly zajistit opakovače mobilního signálu ve vlacích.

 
Do půlročního testovacího provozu právě vstoupila pilotní souprava railjet, kterou ČD - Telematika vybavila opakovačem mobilního signálu, aby prověřila v reálném prostředí spolehlivost této technologie. Technické zařízení umožňuje přenášet signál mobilních operátorů do jednotlivých vagónů vlaku, a jeho výstupní výkon případně zesílit, přičemž míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí. Samozřejmostí je alokace stejného výstupního výkonu jednotlivým operátorům bez rozdílu.

„Pilotní testovací provoz této soupravy poslouží především k ověření kvality mobilního signálu při využití technologie opakovače a k získání zpětné vazby od cestujících,“ uvedl předseda představenstva společnosti ČD - Telematika Jan Hobza.

„Cestující se ve vlacích setkávají na některých místech s výpadky datových služeb a mobilních hovorů. Důvodem jsou samotné železniční vozy, které tlumí šíření signálu. Pilotní projekt instalace opakovače mobilního signálu je prvním krokem, který tuto situaci ve vlacích výrazně zlepší,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.



Jednotku railjet vybavenou opakovačem mobilního signálu budou ČD nasazovat na vytížené dálkové lince Ex3 z Prahy přes Brno a Břeclav do Vídně a Grazu.

„Věřím, že zkušební provoz bude úspěšný a podaří se nám zajistit financování pro sériovou zástavbu opakovačů do dalších ucelených jednotek dálkové dopravy. Po Německu a Rakousku tak budeme třetí zemí ve střední Evropě, kde se stane dobrá dostupnost mobilního signálu pro telefonování i přenos dat uvnitř vlaků samozřejmostí,“ uvedl generální ředitel ČD Michal Krapinec.

„Jeden opakovač může zajistit pokrytí signálem až čtyř spřažených vozů. Technické parametry opakovačů musí být pro podmínky každého vozidla optimalizovány, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím. Instalace vyžaduje individuální technické řešení pro každý typ nebo provedení železničního vozidla a samostatné typové schválení Drážním úřadem.

Použitá technologie podporuje široké pásmo frekvencí využívaných mobilními operátory na území ČR i v zahraničí, a to nejen v aktuálně nasazovaných 5G frekvencích. Celé řešení sestává z externí širokopásmové antény (700–5000 Mhz) podporující přenos GPS informací, samotného opakovače, který v rámci testu bude pracovat ve frekvenčních pásmech 800, 900, 1800, 2100 a 2600 MHz, útlumového filtru GSM-R pro zajištění bezproblémového provozu zabezpečovacího systému na železnici (GSM-R/ETCS) a interní infrastruktury na palubě vlaku zajišťující distribuci signálu.



V případě testovaného vlaku railjet je využita technologie tzv. vyzařovacích kabelů, nicméně samotné řešení umožňuje i případné využití interních antén, což je

konfigurace vhodná především pro vlakové soupravy, jejichž vnitřní vybavení či použitý materiál neumožňuje distribuci signálu pomocí vyzařovacího kabelu. Firma tak zúročuje své dlouholeté zkušenosti s nasazováním, údržbou a provozem obdobných technologií v rámci drážního prostředí, jako je instalace palubní části evropského vlakového zabezpečovače ETCS, montáž technologie pro bezdrátovou komunikaci v evropském drážním standardu GSM-R, kabinových rádií pro strojvedoucí, informačních systémů a dalších.
 
Publikováno: 13. 10. 2022 | Počet přečtení: 745