rossleor asseco murr

Informace, které potřebujete, poskytne v okamžiku, kdy je potřebujete

Pokud jste se již někdy s nádechem zoufalství v hlase zeptali svého telefonu nebo počítače „Co po mně chceš?“, asi dobře víte, jak moc matoucí může být, když dojde k chybě při komunikaci s technologickým výdobytkem.

 
Představte si, co by se mohlo stát, kdyby k takové chybě došlo v autě např. při přepínání mezi režimy manuálního, asistovaného nebo automatického řízení. Rozhodně lze říct, že se jedná o situace, kdy je třeba vyhnout se za všech okolností nejistotě.

Méně je více

Dnešní automobily jsou nabity novými schopnostmi, funkcemi a technologiemi. Jejich prostřednictvím vám chtějí automobilky usnadnit život a vnést do něj více bezpečí, ne vás zmást a rozptylovat. Proto je nezbytně nutné, aby vám váš vůz poskytoval jasné informace, které odpovídají aktuálnímu kontextu, jak říkají vývojáři z automobilky Volvo.

Vzhledem k tomu si nastavili jako prioritu navrhnout systém ve voze tak, aby bylo přecházení mezi režimem manuálního a asistovaného (a v budoucnu také autonomního) řízení snadné a intuitivní. To samé se vztahuje také k dostupnosti jednotlivých funkcí prostřednictvím palubních displejů: chtějí, abyste měli jednoduše k dispozici informace, které právě potřebujete.

V připravovaném plně elektrickém vlajkovém SUV Volvo EX90 získáte prostřednictvím velkého centrálního displeje rychlý přístup k navigačním informacím, médiím i telefonu, přičemž zde můžete ovládat také různé funkce a provádět obvyklé akce. V závislosti na tom, zda je vůz zaparkován, nebo jste na cestě, či telefonujete, vám speciální kontextová lišta doporučí akce, které v dané situaci dávají největší smysl.



Pro zobrazení informací, které se více vztahují k jízdě, jako jsou třeba navigační pokyny týkající se aktuálního směru jízdy, aktuální rychlost vozu nebo informace o dojezdu, je zde druhý displej, který je menší a nachází se přímo za volantem. Současně jsou zde uvedeny kontextové informace týkající se např. přecházení z jednoho jízdního režimu do druhého, abyste s jistotou věděli, co můžete od vozu očekávat a také co vůz očekává od vás.

„Je to celé o tom, poskytnout vám ty správné informace ve správný čas,“ říká Thomas Stovicek, ředitel pro uživatelský zážitek (UX) ve společnosti Volvo Cars. „Chceme, aby byl váš jízdní zážitek soustředěný, jednoduchý a bezpečný. Díky tomu, že vůz rozumí lépe než kdy dříve okolnímu prostředí a také vašemu chování, můžeme dosáhnout ještě vyšší bezpečnosti, protože omezíme matoucí informace o režimech, nebudeme vás nadměrně zahlcovat informacemi a celkově budete méně rozptylováni.“ Pro video klikněte ZDE.

Proč můžete novým vozům důvěřovat

Na základě kombinace vnějších a vnitřních senzorických systémů se softwarem a s výpočetním jádrem vozu získáme novou úroveň porozumění, které se vztahuje na vaše chování i okolní prostředí. Naší ambicí je dosáhnout stavu, kdy bude vůz schopen přečíst každou situaci a na základě vstupních dat vám nabídnout kontextové informace.

To znamená, že vás budeme v průběhu jízdy podporovat. Naše nejmodernější sada senzorů nabízí kompletní 360° výhled do okolí vozu, což vozu umožňuje proaktivně reagovat na dění kolem něj, i když nebyl aktivován režim asistovaného řízení.



Pokud využíváte režim asistovaného řízení, budeme řídit společně s vámi. Vůz vás bude nepřetržitě informovat o tom, co vidí a na základě jakých informací se rozhoduje a jedná. Kromě podpory při řízení a pomoci při udržování konzistentní rychlosti vám bude vůz asistovat, také když se rozhodnete změnit jízdní pruh.

Volvo EX90 bude hardwarově připraveno na autonomní řízení bez nutnosti dohledu, což znamená, že bude v budoucnosti schopno řídit zcela za vás. Smyslem našeho kontextového uživatelského rozhraní je zajistit, aby byl přechod mezi různými jízdními režimy co možná nejpředvídatelnější a nejplynulejší.
 
Publikováno: 3. 11. 2022 | Počet přečtení: 808