rossleor asseco murr

Digitální dvojče zvyšuje transparentnost manipulace

Logistický provider Dachser ve spolupráci s Fraunhoferovým IML institutem vyvinul a do své logistické praxe implementoval pozoruhodnou inovaci ve sběrné službě.

 
V tzv. terminálu @ILO (Advanced Indoor Localization and Operations, neboli pokročilá lokalizace vnitřních prostor a provozu), jak zní označení zmíněné novinky, se plně automaticky a v reálném čase vytváří kompletní digitální obraz všech zásilek v překládkovém terminálu, celého prostředí a všech procesů, tedy dokonalé „digitální dvojče”. Zrychluje procesy na příjmu a výdeji zásilek a poskytuje průběžně aktualizované informace o poloze každé zásilky. Podle firmy je významným přínosem nejen pro pracovníky v logistickém provozu a řidiče, ale i pro zaměstnance společnosti v oddělení plánování a zákaznickém servisu.

AI ve službách logistiky

Tato technologická inovace se už osvědčila při úspěšných provozních testech v reálných podmínkách v překládkových terminálech německých poboček Dachser.

Řešení @ILO a je výzkumným projektem laboratoře Dachser Enterprise Lab, kterou firma provozuje společně s Fraunhoferovým institutem IML. Podstatou projektu je společně vyvinutý @ILO software. Speciální algoritmy založené na AI interpretují data, která každou sekundu pořizují optické skenovací jednotky, a používají je k automatické a okamžité identifikaci a lokalizaci zásilek. První krok tak eliminuje nutnost jejich manuálního skenování i označování a zrychluje časy odjezdů. Celý systém tak vytváří kompletní, neustále aktuální obraz terminálu a jeho procesů – digitální dvojče. V budoucnu bude AI také podporovat a optimalizovat nakládku zboží a zásilky bude možné také měřit. Výhledově se počítá s poskytováním dat v reálném čase o každé paletizované zásilce v celé evropské přepravní síti společnosti Dachser.



Skenovací jednotky integrované ve stropě haly zlepšují transparentnost procesů v překládkovém skladu.

Prvotní testy už jasně ukázaly praktické výhody terminálu @ILO. Systém šetří zaměstnancům čas a umožňuje jim efektivněji organizovat procesy ve skladu. Také nakládka a vypravování vozidel z terminálu je pro řidiče daleko méně stresující.



Plně automatická identifikace a sledování

V terminálu jsou zásilky zcela automaticky identifikovány na vstupu a výstupu i během svého „pobytu“ v terminálu, a nahrávány do systému pro řízení přepravy (TMS). To eliminuje nutnost manuálního skenování čárových kódů a dodatečné označování zásilek. Technologický základ tohoto systému tvoří dvojrozměrné kódy datové matice na horní straně každé zásilky, sloužící jako identifikátory, spolu s několika stovkami optických skenovacích jednotek umístěnými u stropu, které snímají celou podlahovou plochu terminálu. To umožňuje v reálném čase a s přesností na jeden metr detailní sledování všech palet v překládkových terminálech, které často mohou mít velikost fotbalového hřiště. Poloha zásilek a pozice pozemních přepravníků mohou být vizualizovány v reálném čase a zobrazovány ve webových prohlížečích, v aplikacích nebo na mobilních displejích společně s instrukcemi pro interní přepravu, což významně zlepšuje transparentnost ve skladu a zrychluje vychystávací procesy i procesy při nakládce.

Novinkou je automatické párování pozemních přepravníků i zásilek. Systém @ILO automaticky rozpozná, když pozemní dopravník nabere paletu a v reálném čase přenáší informace o každé zásilce na displeje zaměstnanců, což je další funkce, která zkracuje procesní časy a může modifikovat procesy v překládkovém terminálu.



Aktuálně se už připravuje další technologická novinka terminálu @ILO: plně automatické a nepřetržité měření všech zásilek. V pilotních provozech je systém už schopen identifikovat rozměry balíků s vysokou přesností, a jakmile bude plně k dispozici pro každodenní využití, bude možné do inteligentních algoritmů zanést i data o objemu získaná z každé zásilky a např. pomáhat řidičům a pracovníkům překládkových skladů s plánováním nakládky nebo přepravní trasy. To umožní dále zlepšovat využití přepravního prostoru výměnných nástaveb, návěsů a rozvozových vozidel a výsledkem bude snížení přepravních kilometrů a tím i emisí.
 
Publikováno: 6. 1. 2023 | Počet přečtení: 694