Goodyear vyrobil pneumatiky z trvale udržitelných materiálů
Společnost Goodyear Tire & Rubber Company představila pneumatiky vyrobené z 90 % z trvale udržitelných surovin. Předváděcí pneumatiky úspěšně prošly všemi potřebnými schvalovacími testy i interními zkouškami.
Loni Goodyear oznámil, že zvládl vyrobit pneumatiky se 70% podílem trvale udržitelných materiálů. Letos již ve spolupráci se svými subdodavateli plánuje praktickou výrobu omezené série těchto pneumatik. Zájemci o jejich pořízení se mohou zaregistrovat k odběru aktuálních informací na stránce: Goodyear.com/SustainableMaterialTire.
Uvedení pneumatik vyrobených z 90 % z trvale udržitelných surovin na trh bude vyžadovat další spolupráci s dodavatelskou základnou společnosti, aby se dojednaly dodávky velkých objemů inovativních materiálů potřebných na jejich výrobu. Ale už nyní se plánuje k cíli uvést do roku 2030 na trh první pneumatiky se stoprocentním obsahem udržitelných materiálů.
Piktogramy na předváděcí pneumatice z 90% udržitelných materiálů.
Předváděcí pneumatiky vyrobené z 90 % z trvale udržitelných surovin obsahují ve svých dvanácti součástech celkem 17 různých výchozích materiálů, včetně těchto:
• Saze v pneumatikách slouží ke zpevnění směsi a k prodloužení jejich životnosti. Vyrábějí se spalováním různých druhů ropných produktů. Předváděcí pneumatiky vyrobené z 90 % z trvale udržitelných surovin obsahují čtyři různé typy sazí, které se vyrábějí z metanu, oxidu uhličitého, rostlinného oleje a suroviny vzniklé pyrolýzou pneumatik určených na likvidaci. Všechny tyto technologie slouží ke snížení objemu uhlíkových emisí, cirkulárnímu hospodářství a využívání uhlíku z živé přírody při zachování potřebných užitných vlastností.
• Využití sójového oleje napomáhá zachovávat poddajnost pryžové směsi pneumatik při různých změnách teploty. Sójový olej je přírodní zdroj, který omezuje nutnost využívání ropných produktů.
• Silika (oxid křemičitý) se v pneumatikách běžně využívá, protože pomáhá zlepšit jejich přilnavost a snižovat spotřebu paliva. Předváděcí pneumatiky vysoce kvalitní oxid křemičitý vyráběný z popela z rýžových slupek (RHA silika). Popel vzniká spalováním odpadu při zpracování rýže a většinou se jen ukládá na skládky.
• Polyester se získává recyklací plastových lahví a dalšího plastového odpadu. Získaný materiál slouží jako jedna z výchozích surovin pro výrobu technického polyesteru, který je jednou ze složek kordové vrstvy kostry pneumatik.
• Pryskyřice se využívají pro zlepšení trakčních vlastností pneumatik. V předváděcích pneumatikách byly tradiční pryskyřice vyrobené z ropy nahrazeny biologicky obnovitelnými borovicovými pryskyřicemi.
• Dráty patky a ocelový kord zajišťují vyztužení konstrukce radiálních pneumatik. V předváděcích pneumatikách je použit patkový drát a ocelový kord z oceli s vysokým obsahem recyklovaného kovu, která se vyrábí v elektrické obloukové peci (EAF). Tento výrobní proces umožňuje snížit spotřebu energie a zvýšit obsah recyklovaného kovu v oceli. Vyznačuje se také nižším objemem emisí skleníkových plynů než standardní výroba ocelí ve vysoké peci.
Předváděcí pneumatiky z 90 % udržitelných materiálů.
• Pneumatiky obsahují rovněž polymery certifikované v systému ISCC se sledovaným podílem biologických a biologicky obnovitelných surovin.
Přechod k trvale udržitelným materiálům je patrný již i u některých nabízených produktových řad společnosti Goodyear. Osm produktových řad a některé závodní pneumatiky již obsahují sójový olej. A od roku 2018 Goodyear ve svých produktových řadách více než zdvojnásobil uplatnění RHA siliky. Uvedením pneumatik s až 70% podílem udržitelných materiálů na trh Goodyear v praxi demonstruje svůj závazek přispívat svými produkty k lepší budoucnosti.