asseco Aimtec murr

KION bude vyvíjet vlastní systémy palivových článků

Globální intralogistická skupina KION Group rozšiřuje nabídku vodíkového pohonu. Brzy bude pro své průmyslové vozíky vyvíjet a vyrábět vlastní systémy palivových článků. Do této technologie hodlá investovat více než 11 milionů eur.

 
Skupina KION plánuje uvést na trh na jaře 2023 svůj vlastní 24V systém palivových článků pro skladovou techniku. Kompletní portfolio palivových článků by mělo následovat v následujících letech. To znamená, že značky sdružené ve skupině KION budou moci brzy nabídnout svým zákazníkům vše potřebné z jednoho zdroje, manipulační techniku, palivové články i související služby.

„Od nynějška bude KION Group jediným výrobcem vysokozdvižných vozíků a skladového zařízení na evropském trhu, který bude vyrábět vlastní palivové články, což nás skutečně odlišuje,“ říká Rob Smith, generální ředitel KION GROUP AG a dodává: „Registrujeme obrovskou poptávku od našich zákazníků a doufáme, že nám tato technologie umožní uspokojit stále se zvyšující požadavky na to, aby se intralogistika stala ještě více ohleduplnou ke zdrojům a udržitelnou, a zároveň aby technologie uspokojila požadavky na rychlé doplňování paliva.“

Již letos skupina plánuje dodat první vysokozdvižné vozíky s vlastními systémy palivových článků.

Snadné a praktické, rychlé a čisté

Výhod technologie palivových článků je mnoho. Tento energetický systém během provozu neprodukuje žádné emise, a proto je ideální pro použití uvnitř skladů. Pokud vodík současně pochází z regenerativních zdrojů, jako např. z bioplynu nebo elektrolýzou ze sluneční či větrné energie, je klimaticky neutrální.

Nespornou výhodou je rychlé plnění nádrží na plnicích stanicích, které trvá jen jednu až tři minuty. To pomáhá minimalizovat prostoje a zvýšit celkovou dostupnost vysokozdvižných vozíků, což znamená obrovské výhody při vícesměnném provozu a s velkými flotilami vozíků.



Další výhodou palivových článků je, že neobsahují žádné toxické kyseliny ani jiné škodliviny, což je výhodné nejen z hlediska recyklace, ale také pro každodenní provoz. Díky tomu je třeba pohon s palivovými články zajímavou alternativou k olověným bateriím, zejména v odvětvích náročných z pohledu hygieny, jako je farmaceutický a potravinářský průmysl.

Výroba vodíku v Aschaffenburgu

Kromě vývoje a výroby systémů palivových článků zprovozňuje KION také vlastní výrobu vodíku ve svém závodě v německém Aschaffenburgu. Stavební práce na státem financované vodíkové čerpací stanici včetně elektrolyzéru jsou téměř u konce. Po dokončení stavebních prací na vodíkové infrastruktuře bude do provozu uvedeno 21 hybridních systémů palivových článků, které nahradí většinu vysokozdvižných vozíků se spalovacími motory, které jsou v současné době v závodě v provozu.

Značky sdružené ve skupině již dávno využívají toho, že technologie vodíku a palivových článků představují významný potenciál pro intralogistiku. Dceřiná společnost Linde Material Handling (Linde MH) se na tuto všestrannou technologii zaměřuje intenzivně již od roku 1997 a v roce 2010 zahájila sériovou výrobu svých prvních vozíků s touto technologií. Dnes Linde MH nabízí jedno z nejširších portfolií průmyslových vozíků s palivovými články na trhu. Přibližně 80 % všech modelů je k dispozici s touto technologií pohonu orientovanou na budoucnost, včetně např. paletových vozíků, tahačů nebo retraků a vysokozdvižných vozíků s protizávažím.



Vodíková technologie je již také mnoho let součástí hlavní produktového portfolia dceřiné společnosti KION STILL. Pro své zákazníky realizuje vodíkové projekty pro různé typy vozíků již od roku 2003. STILL v současnosti provozuje jednu z největších evropských flotil vysokozdvižných vozíků s vodíkovým pohonem u zákazníka ve Francii. Dceřiná společnost STILL také uzavřela partnerství s Hydrogentle, aby mohla poskytovat lepší poradenství a podporovat své zákazníky ve všech oblastech technologie palivových článků. Partnerství je zaměřeno na plánování speciálních inženýrských projektů v závodech, vytváření analýz proveditelnosti a poradenství zákazníkům v oblasti vodíkové infrastruktury, od počátečních konzultací až po dodávku kompletní vodíkové infrastruktury pro plnění průmyslových vozíků.

Technologie palivových článků


Palivový článek generující elektrickou energii potřebnou pro provoz vysokozdvižného vozíku je umístěný přímo ve vozíku. Energie se získává chemickou reakcí mezi kyslíkem (O2) a vodíkem (H2). Článek napájí kompaktní lithium-iontovou baterii. Tato hybridní kombinace pohání následně vysokozdvižný vozík tím, že dodává energii pojezdovému a zdvihovému motoru. Jedinými vedlejšími produkty vznikajícími při „studeném spalování“ jsou teplo, vodní pára a čistá voda.
 
Publikováno: 24. 1. 2023 | Počet přečtení: 728