asseco Aimtec murr

Studentská formule poprvé jako hybrid

Tým Fakulty strojní ČVUT každým rokem předvádí studentskou formuli ve zdokonalené verzi. Ta loňská byla výjimečná tím, že spalovací motor je poprvé doplněn elektrickým pohonem.

 
Loňská čtrnáctá verze FS.14 je vůbec první studentskou formulí s hybridním pohonem na světě. Kromě spalovacího motoru o výkonu 62 kW ji poháněly dva elektromotory na přední nápravě o celkovém výkonu 9 kW. Výkon elektrické části pohonu je regulován pravidly na maximální hmotnost baterie 3 kg a celkové napětí systému 60 V, z toho důvodu stále dominuje spalovací motor.



V návaznosti na implementaci hybridního systému byl kompletně přepracován systém odpružení i tlumení klopných momentů a vertikálních sil. Postupně docházelo k zdokonalování řídicího softwaru elektromotorů, které jsou nyní řízeny v závislosti na natočení škrticí klapky. Dále došlo ke kompletní proměně aerodynamiky vozidla s novým předním i zadním křídlem a novými sidepody plynule napojenými na podlahy.

Motoráři vyvinuli novou olejovou nádobu, která nyní dokáže lépe separovat olej, a poprvé zprovoznili elektronickou škrticí klapku. V oblasti elektroniky studenti navrhli nové svazky, které jsou vedeny efektivněji napříč vozem.



Foto: ČVUT

Každý, kdo prošel týmem CarTech, musel ze studentského života hodně obětovat, ale toto úsilí vyvažují krásné vzpomínky a získané zkušenosti, které úspěšně zúročí v další pracovní kariéře.
 
Publikováno: 6. 2. 2023 | Počet přečtení: 674