Otazníky nad servisní budoucností armádních Toyot
Ve víru dění kolem dodávek zbraní pro Ukrajinu v konfliktu s Ruskem poněkud zapadá situace na domácí scéně, která hrozí problémem se zabezpečením potřebné výbavy (resp. zajištění jeho funkčnosti a bezproblémového provozu) pro naši armádu.
Přestože jsou toyoty proslulé svou „trvanlivostí“ i v drsných podmínkách, potřebují rovněž kvalitní a pravidelný servis. Objevil se ale jeden poměrně zásadní problém – vybraná firma nemá od výrobce potřebný certifikát na opravy těchto vozidel, s čímž souvisí i příslušné proškolení mechaniků.
Jak potvrdila mluvčí českého zastoupení japonské automobilky Toyota Jitka Jechová týdeníku Hrot, společnost Dajbych plus nepatří mezi autorizované prodejce a ani k servisním opravám nikdy autorizována nebyla, její zaměstnanci nejsou patřičně proškolení a nemají tedy potřebné certifikáty k autorizovanému servisu vozů Toyota.
Obecné záruční podmínky pro model Hilux však obsahují konkrétní pasáž uvádějící, že „pro udržení vozidla v nejlepším možném stavu doporučujeme, aby veškeré opravy a servisní úkony byly prováděny autorizovaným servisem Toyota, popř. proškoleným a vybaveným odborným servisem.“
„Z našeho pohledu a výše popsaných obecných záručních podmínek může mít neoprávněný a neautorizovaný zásah neproškolených mechaniků bez speciálního nářadí a vybavení zásadní vliv na provoz vozidel a jejich bezpečnost a spolehlivost. Může být ovlivněna schopnost plnit potřeby, kvůli kterým ministerstvo obrany vozy nakoupilo, což zároveň může negativně ovlivnit vnímání značky Toyota a jednoho z nejprodávanějších a nejspolehlivějších produktů, modelu Toyota Hilux,“ doplnila Jitka Jechová.
Co na to Glomex?
Firma Glomex MS, která je dodavatelem modifikovaných vozů pro českou armádu a zároveň ve spolupráci s výrobcem i držitelem záruky, se proto obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ohledně výběru firmy, která má komplexní pozáruční servis vozidel Toyota Hilux zaručit.
„Důvodem je zejména to, že vítěz tendru podle našeho názoru nesplňuje kvalifikační kritérium určené zadavatelem, tedy nedisponuje personálem proškoleným výrobcem techniky. Nadto je součástí našeho návrhu stížnost na fakt, že zástupci zadavatele uvádějí v informacích pro účastníky řízení, že budou v případě nutnosti dodávat některé náhradní díly z armádních skladů. To však není možné, protože tyto náhradní díly ve skladech Armády ČR nejsou a v tuto chvíli není způsob, jak by je mohli pořídit,“ uvedla ve svém stanovisku společnost Glomex MS s odvoláním na informace přímo od Toyota Central Europe Czech.
Zasahuje antimonopolní úřad
Zakázku na dlouhodobý servis armádních vozidel Toyota Hilux antimonopolní úřad prověřuje, ale jak uvedl jeho mluvčí Martin Švanda pro pořad Reportéři ČT, podle něhož česká armáda doplácí na to, že spolu s pořízením nových terénních automobilů ministerstvo obrany rovnou nevyřešilo i jejich pozáruční údržbu a opravy, termín vydání rozhodnutí nelze nyní předvídat. Úřad zatím vydal předběžné opatření, jímž až do ukončení správního řízení zakazuje Ministerstvu obrany ČR v rámci tohoto výběrového řízení uzavírat jakékoliv rámcové dohody.
Ministerstvo obrany se prostřednictvím svého tiskového odboru odvolává na to, že zakázka na výběr servisní firmy zatím nebyla ukončena, a proto nelze nyní poskytovat žádné bližší informace k otázkám týkajícím se mimozáručního servisu. Předmětná veřejná zakázka řeší podle něj zabezpečení plné funkčnosti, provozuschopnosti a provozní spolehlivosti vozidel, přičemž jde o mimozáruční opravy v záruční době a odstranění závad vzniklých událostmi, na něž se nevztahují záruční podmínky podle rámcové dohody na pořízení vozidel.
Nevyjádřila se ani společnost Dajbych plus se zdůvodněním, že nekomentuje běžící zakázky. Její marketingový zástupce Tomáš Petrů poukazuje, že výběrové řízení není definitivně uzavřeno, nicméně se vyjádřil, že společnost má dlouholeté zkušenosti v oblasti dodávek a servisu vozidel Toyota pro státní správu a z hlediska tzv. blokové výjimky (mezinárodních předpisů pro autoopravárenství) není pro provádění servisních prací autorizace nezbytná a případný požadavek na autorizaci poskytovatele servisních služeb by byl naopak diskriminační. To si však poněkud protiřečí s jednou z hlavních podmínek výběrového řízení, kterou bylo kritérium technické kvalifikace, podmíněné certifikací výrobce a požadavkem na automobilkou proškolený personál.