asseco Aimtec murr

Škoda darovala NTM železniční vůz

Národní technické muzeum převzalo od Škoda Auto patrový nákladní vůz na přepravu automobilů z roku 1964. Tento přírůstek dokumentuje vývoj nákladní dopravy na železnici a muzeum jej bude prezentovat v Železničním depozitáři v Chomutově s nákladem dobových automobilů Škoda.

 
Vůz je jediným typem speciálních nákladních vozů na přepravu aut vyráběných u nás. Výrobce Tatra Smíchov použila při výrobě technickou dokumentaci poskytnutou z NDR, kterou upravila podle našich požadavků. Celkem bylo vyrobeno 360 kusů.



Generální ředitel NTM Karel Ksandr (vpravo) a Michael Oeljeklaus (vlevo), člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Výroby a logistiky, při předání vozu v Železničním depozitáři NTM v Chomutově.

Ve své době to byly velice neobvyklé a moderní vozy. Byly dvoupatrové a každý z nich se navíc skládal ze dvou vozů trvale spojených k sobě do dvojice, které se říkalo vozová jednotka. Byla to tedy dvojice vozů, která byla ale považována za jeden vůz a bylo na ní možné naložit až deset osobních automobilů.

Výroba nových vozů byla zahájena v roce 1962 a ukončena v roce 1964. Všechny vyrobené vozy byly dodány ČSD jako řada PP. V roce 1970 pak bylo národní označení řady PP doplněno ještě o mezinárodní označení Laaes. V průběhu sedmdesátých let byly všechny vozy na přepravu automobilů převedeny z vozového parku ČSD na AZNM Mladá Boleslav. V osmdesátých letech jim pak bylo podle nových pravidel pro označování vozů upraveno písmenné označení řady na Laaeks.



Počátkem devadesátých let pak všechny vozy prošly modernizací, dnes už tyto vozy na přepravu automobilů pomalu dosluhují, a tak byl jeden jejich zástupce vybrán k uchování pro budoucí generace.

Byl darován současným vlastníkem a provozovatelem, akciovou společností Škoda Auto, Mladá Boleslav, do železniční sbírky Národního technického muzea. V budoucnu bude vůz prezentován s nákladem dobových automobilů Škoda a je cenným přírůstkem do sbírky, která dokumentuje i vývoj nákladní dopravy na železnici, a to včetně netypických druhů přeprav. Darování vozu je dalším příkladem dlouhodobé spolupráce mezi NTM a mladoboleslavskou Škodou.

Výrobce: Tatra Smíchov, rok výroby 1964

Celková délka je 23,5 m, ložná délka 2 x 22,5 m a hmotnost prázdného vozu: 2 x 12 tun. Ložná hmotnost: 2 x 15 tun, max. rychlost 100 km/h.
 
Publikováno: 14. 2. 2023 | Počet přečtení: 763