Škoda darovala NTM železniční vůz
Národní technické muzeum převzalo od Škoda Auto patrový nákladní vůz na přepravu automobilů z roku 1964. Tento přírůstek dokumentuje vývoj nákladní dopravy na železnici a muzeum jej bude prezentovat v Železničním depozitáři v Chomutově s nákladem dobových automobilů Škoda.
![](../../obrazky/aktuality42/14.2.ntm2.jpg)
Generální ředitel NTM Karel Ksandr (vpravo) a Michael Oeljeklaus (vlevo), člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Výroby a logistiky, při předání vozu v Železničním depozitáři NTM v Chomutově.
Ve své době to byly velice neobvyklé a moderní vozy. Byly dvoupatrové a každý z nich se navíc skládal ze dvou vozů trvale spojených k sobě do dvojice, které se říkalo vozová jednotka. Byla to tedy dvojice vozů, která byla ale považována za jeden vůz a bylo na ní možné naložit až deset osobních automobilů.
Výroba nových vozů byla zahájena v roce 1962 a ukončena v roce 1964. Všechny vyrobené vozy byly dodány ČSD jako řada PP. V roce 1970 pak bylo národní označení řady PP doplněno ještě o mezinárodní označení Laaes. V průběhu sedmdesátých let byly všechny vozy na přepravu automobilů převedeny z vozového parku ČSD na AZNM Mladá Boleslav. V osmdesátých letech jim pak bylo podle nových pravidel pro označování vozů upraveno písmenné označení řady na Laaeks.
![](../../obrazky/aktuality42/14.2.ntm3.jpg)
Počátkem devadesátých let pak všechny vozy prošly modernizací, dnes už tyto vozy na přepravu automobilů pomalu dosluhují, a tak byl jeden jejich zástupce vybrán k uchování pro budoucí generace.
Byl darován současným vlastníkem a provozovatelem, akciovou společností Škoda Auto, Mladá Boleslav, do železniční sbírky Národního technického muzea. V budoucnu bude vůz prezentován s nákladem dobových automobilů Škoda a je cenným přírůstkem do sbírky, která dokumentuje i vývoj nákladní dopravy na železnici, a to včetně netypických druhů přeprav. Darování vozu je dalším příkladem dlouhodobé spolupráce mezi NTM a mladoboleslavskou Škodou.
Výrobce: Tatra Smíchov, rok výroby 1964
Celková délka je 23,5 m, ložná délka 2 x 22,5 m a hmotnost prázdného vozu: 2 x 12 tun. Ložná hmotnost: 2 x 15 tun, max. rychlost 100 km/h.