Phishingové útoky jsou stále sofistikovanější
S rostoucím využíváním digitálních platforem roste i hrozba podvodů a podvodného jednání na internetu. Mezi nejrozšířenější formy kyberútoků patří stále phishing.
Phishing je metoda, při které se zločinci snaží vylákat citlivé informace, jako jsou hesla, čísla kreditních karet nebo osobní údaje. Tyto útoky jsou v posledních letech stále sofistikovanější a podvodníci používají nejrůznější taktiky, aby nalákali oběti do svých pastí. Mezi nejběžnější cesty patří e-maily nebo zprávy na sociálních sítích. Dalšími variantami tohoto typu útoku mohou být podvodné SMS (smishing) nebo hovory (vishing).
V ohrožení jsou osobní i firemní data
Podle velkého výzkumu vypracovaného pro společnost Seyfor se mezi dotazovanými zaměstnanci různých firem, kteří aktivně využívají v práci informační technologie, v loňském roce každý druhý setkal v práci s nějakou bezpečnostní hrozbou. 58 % dotazovaných uvedlo, že se jednalo o napadení škodlivým softwarem (malware) v důsledku phishingu. Ve 26 % šlo o připojení zavirovaného zařízení, 25 % případů se jednalo o cílený hackerský útok.
Uvedené typy útoků představují nebezpečí jak pro data zaměstnavatele, tak pro soukromé informace zaměstnanců. V současnosti práci z domova využívá v Česku téměř každý třetí zaměstnanec. Zaměstnanci využívají připojení mimo firemní síť také na služebních cestách. A nezřídka využívají pouze jedno zařízení.
„Dnes už je běžnou praxí, že pokud není používání firemních zařízení pro soukromé účely přímo povoleno, bývá v organizacích často tolerováno. Zaměstnanci tak mohou firemní zařízení použít například pro přístup k soukromému e-mailu, zpracování soukromých dokumentů či pro přístup k sociálním sítím,“ říká odborník na bezpečnost ze společnosti Seyfor Milan Ryšavý a dodává: „Je nutné řešit zabezpečení přímo na úrovni koncových zařízení, aby byla zajištěna adekvátní úroveň ochrany i mimo podnikovou síť (např. při práci z domova a na cestách).“
Stačí jednoduchá pravidla
Z průzkumu také vyplynulo, že čtvrtina respondentů už někdy v zaměstnání způsobila IT bezpečnostní incident. „Otevřít podezřelou přílohu může omylem i zkušený uživatel. I když se technické možnosti zabezpečení zlepšují, své praktiky vylepšují také útočníci,“ uvádí Ryšavý a doplňuje: „Je zřejmé, že nestačí použít pouze bezpečnostní technologie, ale je nutné zaměřit se i na vzdělávání uživatelů, aby věděli, co je bezpečné chování v kyberprostoru.“ Konsekvence vůči vzniklým problémům by měly být podle něho přizpůsobené konkrétní společnosti a povaze její práce.
Jiná pravidla a interní zvyklosti platí u technologických start-upů, jiné v silně regulovaném prostředí, jakým je např. vojenské zpravodajství. Je vhodné interním předpisem jasně definovat, za jakých podmínek a jakým způsobem je možné firemní zařízení používat k soukromým účelům.
Foto: Depositphotos
„V praxi bývá častá situace, že interní předpis toto využití zakazuje, ale používání pro soukromé použití je tiše tolerováno. V tomto režimu je těžké vymáhat zodpovědnost za případné škody, které vyplynuly z porušení pravidel,“ říká Ryšavý.
Jak správně uchopit bezpečnost?
Zabezpečení je potřeba řešit na úrovni každého koncového zařízení zvlášť, protože ochrana v rámci firemní sítě už nebývá dostatečná (zaměstnanci s koncovými zařízeními cestují, pracují z domova apod.).
Základem je moderní a průběžně aktualizovaný antimalware nástroj s centrální správou a také správně zabezpečený a pravidelně aktualizovaný operační systém včetně používaných aplikací. Z pohledu zabezpečení identit již nestačí spoléhat pouze na hesla, ale je nutné využít vícefaktorové autentizace (např. kombinace hesla a nějaké další informace často v podobě biometriky, jako je otisk prstu či rozeznání obličeje) pro přístup k aplikacím a datům. Za důležitou nástavbu potom můžeme považovat oddělení firemních dat a dokumentů od těch soukromých, čímž lze zajistit vyšší úroveň ochrany pro citlivá firemní data.