asseco Aimtec murr

Vládní letka je po šesti týdnech opět kompletní

S nečekanými problémy se potýkala tzv. vládní letka poté, co se jeden ze dvou největších strojů její flotily, Airbus A-319, vrátil z ostravského hangáru servisní a opravárenské firmy Job Air Technic v Mošnově až koncem února místo očekávaného 21. ledna.

 
Šlo o zatím nejdelší odstávku stroje během údržby tohoto rozsahu – původně naplánovaná pravidelná technická prohlídka měla trvat týden, nakonec se však vzhledem k zjištěným závadám, kdy při kontrole airbusu s registračním číslem MSN 3085 bylo odhaleno poškození lopatek turbíny jednoho z motorů, protáhla – konkrétně na rozmezí od 14. ledna do 24. února, po které byl stroj mimo službu.

Jak komentoval i Generální štáb Armády ČR prostřednictvím svého tiskového oddělení, která vládní letku provozuje: „Jeden letoun Airbus A-319CJ byl v polovině ledna 2023 předán na plánovanou údržbu, jejíž součástí je i kontrola stavu opotřebení lopatek obou motorů. U některých lopatek bylo zjištěno opotřebení mimo povolenou mez.“ Podrobnější charakter závady zpráva nespecifikuje, což vedlo i ke spekulacím o příliš dlouhé době opravy. Dle odborníků by totiž takto specifikovaná oprava měla zabrat maximálně týden.

Servis těchto strojů vládní letky od listopadu loňského roku zajišťuje společnost Job Air Technic, která má s Airbusem uzavřenu rámcovou partnerskou smlouvu, opravňující ji vykonávat servis přímo pro Airbus a jeho zákazníky bez nutnosti dalšího auditu, a uzavřela s ministerstvem obrany sedmiletý kontrakt na servis a opravu vybraných letounů.



Foto: Shutterstock

Tyto služby dosud dlouhodobě zajišťovala společnost Glomex prostřednictvím servisní divize německých aerolinek Lufthansa Technik v Hamburku, která např. vybavila vládní airbusy i odpovídači třídy ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast), vyžadovanými pro nový systém uspořádání evropského letového provozu SESAR, jež začne fungovat na jaře letošního roku.

Právě dva stroje Airbus jsou základem vládní letky, kterou ještě doplňuje šest vrtulových letounů Casa, nejnovější dva z nich AČR převzala loni jako náhradu za vyřazené zastaralé proudové letouny Jak-40, a armádní vrtulník MI-8S určený pro přepravu ústavních činitelů k přeletům na kratší vzdálenosti.



Foto: AČR

Vládní letecká flotila kromě přepravy ústavních činitelů zajišťuje i dopravu vojáků na zahraniční mise, evakuaci českých občanů z krizových oblastí či transport humanitární pomoci, záchranářských týmů, jako tomu bylo např. aktuálně při zemětřesení v Turecku. Právě při turecké misi vzhledem k odstavenému Airbusu jej musely při dopravě našeho osmašedesátičlenného záchranářského týmu USAR zastoupit běžné linkové stroje.
 
Publikováno: 2. 3. 2023 | Počet přečtení: 1814