rossleor asseco murr

Vodíková mobilita v Česku oficiálně startuje

Čerpací stanice Orlen Benzina na pražském Barrandově se 10. března stala dějištěm historického milníku v oblasti ekologické mobility. Svůj provoz tam oficiálně zahájila nová veřejná plnicí vodíková stanice, vybudovaná skupinou Orlen s finanční podporou Ministerstva dopravy ČR.

 
Plnicí stanice nabízející nový druh paliva s nulovými emisemi je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů.

K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Cena vodíku na čerpacích stanicích Orlen Benzina byla stanovena na 278 korun za jeden kilogram. Vodík má nejvyšší množství energie ze všech paliv (33 kWh/kg), takže 1 kg vodíku nese 33 kWh energie, na kterou by měl osobní automobil při využití vodíku v palivovém článku (ten má cca 50% účinnost) ujet vzdálenost 100 km.



Prvního tankování na nové plničce vodíku se ujal Martin Kupka, ministr dopravy ČR.

Vodík mohli řidiči čerpat zatím jen v Ostravě-Vítkovicích, kde loni zahájila zkušební provoz první plnicí stanice v ČR u areálu výrobce tlakových lahví Cylinders Holding, pražská vodíková plnička měla být uvedena do provozu také již loni, nicméně potřeba vyřešit ještě některé technologické aspekty si vyžádala neplánovaný odklad.

Další vodíková stanice by se měla otevřít v létě v Litvínově a do roku 2030 chce Orlen Unipetrol provozovat 28 vodíkových plnicích stanic a dva vodíkové distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích. Výhledově počítá se čtyřmi vodíkovými huby (včetně dvou dalších na Moravě a na Slovensku), z nichž každý by měl pokrýt perimetr 150 km, aby bylo možné na ně při jízdě s vodíkovými vozidly bez problémů plynule navazovat.



Vlastní tankování vodíku je velmi jednoduché, podobné běžnému čerpání benzínu nebo nafty.

Jak uvedl při otevření plnicí stanice ministr dopravy Martin Kupka, podle současného Národního plánu čisté mobility by v ČR do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic, jejichž počet se má do roku 2030 zvýšit na 40. V té době by už podle odhadů Ministerstva dopravy ČR mohlo být na českých silnicích až 50 000 vozů na vodíkový pohon, dnes jsou to pouhé desítky.

Evropské nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva počítá s vybudováním vodíkové infrastrukturu každých 200 km na hlavní síti TEN-T, takže i český plán bude s ohledem na tento koncept aktualizován.



Nová veřejná plnicí vodíková stanice na pražském Barrandově v plné kráse.

Vodík má v následujících letech doplnit bateriovou elektromobilitu a měl by hrát stále významnější roli nejen v osobní, ale především v hromadné dopravě a přepravných službách na silnici i železnici.
 
Publikováno: 13. 3. 2023 | Počet přečtení: 913