rossleor asseco murr

Příběh odvážného vynálezu: i-Cockpit

Před více než 10 lety se Peugeot u první generace modelu Peugeot 208 odvážil revolučně změnit jednu ze základních součástí vozu, která se v historii automobilů vyvíjela nejméně: místo řidiče.

 
Systém i-Cockpit, kterého se od té doby vyrobilo téměř 10 milionů kusů, a postupně se rozšířil na celou modelovou řadu, prokázal, jak dokonale slouží ve prospěch emocí, bezpečnosti a pohodlí řidiče i posádky, což jsou dnes charakteristické vlastnosti vozů Peugeot.

Koncept i-Cockpit disponuje třemi základními prvky, kterými jsou: kompaktní volant pro lepší pocit z jízdy a optimální ovládání, vyvýšený přístrojový panel, jež umožňuje řidiči sledovat všechny informace důležité pro jízdu, a přitom nespouštět oči z vozovky, a velký centrální dotykový displej, který je na dosah i na dohled, pro ovládání hlavních funkcí vozidla. Dnes je systém i-Cockpit charakteristickým prvkem celé modelové řady Peugeot.

Příběh úspěchu

Tento příběh začal v roce 2010, kdy byl na ženevském autosalonu představen koncepční vůz Peugeot SR1, elegantní kupé-kabriolet. Ten odhalil některé z nápadů, jimiž se značka zabývala. Mezi ně patří revoluční pozice řidiče měnící tradiční pravidla designu a ergonomie.



V koncepčním modelu SR1 byly poprvé odhaleny některé prvky nového i-Cockpitu.

V té době se týmy Peugeot snažily vyvinout sedadlo řidiče tak, aby poskytovalo více emocí na palubě, lepší ergonomii a větší bezpečnost. Skupina designérů a inženýrů se pustila do práce a objevil se nápad zmenšit volant. Do té doby se ve všech vozech značky Peugeot používal volant většího průměru s tradičním čtením informací na přístrojové desce skrz volant. Idea nového způsobu získávání informací vycházela z teze, že ideální poloha pro čtení je ve výšce očí. Tato nová poloha v kombinaci s menším volantem vytvořila zcela nový vyvýšený přístrojový panel. Byl přidán dotykový displej, který výrazně zjednodušil veškeré ovládání a začal využívat konektivitu. To byl začátek dotykových displejů ve vozech Peugeot.

„Před značkou tehdy stála výzva podstoupit riziko a vytvořit inovativní a neotřelý koncept. Především jsme se museli ujistit, že se tento koncept líbí našim zákazníkům. Uspořádali jsme testování na okruhu pro francouzské a německé zákazníky. Nechali jsme je řídit vůz s klasickým volantem a přístrojovou deskou a pak jsme je posadili do prototypu s tímto novým volantem a přístrojovým panelem. Zpětná vazba byla vynikající a velmi přínosná. Mladí lidé ocenili sportovní charakter, starší klienti oceňovali, že vůz je mrštný, moderní a zcela přelomový. Všichni si osvojili malý volant velmi snadno. Měli jsme jistotu, že tu nabízíme něco jedinečného,“ říká Jérôme Micheron, produktový ředitel Peugeot.



Druhá generace modelu Peugeot 3008 přišla s inovovanou verzí i-Cockpitu s 12,3“ digitálním přístrojovým panelem.

Rozruch v roce 2012

První generace vozu Peugeot 208 způsobila systémem i-Cockpit, jež byl součástí sériové výbavy, rozruch. Velmi rychle se prosadil jako inovace, která změnila zážitek řidiče.

Díky kompaktnímu volantu vůz reaguje na pohyby řidiče pohotověji. Řidič tak má větší potěšení z řízení, protože potřebuje ke stejnému manévru méně pohybovat rukama. Pak jde o větší pohodlí při řízení díky umístění přístrojů, kde jsou oči méně namáhány. Volant v nižší poloze umožňuje nastavit ruce do pohodlnějších úhlů a centrální dotykový displej dovoluje intuitivnější ovládání hlavních funkcí vozidla.



U modelu e308 SW lze nakonfigurovat dotykové ovladače i-toggles dle preferencí řidiče pro různé aplikace.

Díky kompaktnímu volantu jsou reakce rychlejší, vyvýšený přístrojový panel umožňuje soustředit se na vozovku a výstražná hlášení jsou lépe viditelná. To vše snižuje únavu řidiče a tím zvyšuje bezpečnost a v neposlední řadě jde o jedinečný design – technologický a elegantní vzhled umocňuje zážitek z jízdy.

Neustálý vývoj a lepší přizpůsobení

Peugeot i-Cockpit se od svého vzniku neustále vyvíjí a modernizuje. V roce 2016 se u druhé generace vozů Peugeot 3008 a Peugeot 5008 představila verze s digitálním přístrojovým panelem s uhlopříčkou 12,3ʺ, který lze plně konfigurovat a přizpůsobovat, zatímco pod centrálním dotykovým displejem byly umístěny přepínače (toggle switches), které ještě více usnadnily přístup k základním funkcím. V roce 2019 se u druhé generace modelu Peugeot 208 poprvé objevil digitální 3D přístrojový panel.



Letošní novinka, Peugeot 408, představila nový systém infotainmentu i-Connect s novým volantem.

U nových modelů Peugeot 308 (2021) a 408 (2022) postoupil i-Cockpit ještě o krok dál. Získal nový systém infotainmentu i-Connect, nový kompaktní volant schopný rozpoznat přítomnost rukou řidiče při používání asistenčních systémů řízení a dotykové ovladače i-toggles, které lze nakonfigurovat pro nastavení klimatizace, telefonního kontaktu, rozhlasové stanice a spouštění aplikací, přičemž všechny tyto funkce si může uživatel sám nastavit podle svého uvážení.

Vývoj kabiny Peugeot i-Cockpit nekončí

Příběh systému i-Cockpit má pokračování: Musí zůstat vždy intuitivní, dynamický a ikonický: to je jeden z cílů značky. Koncept Inception, který byl představen na veletrhu CES v Las Vegas na začátku letošního roku, ukazuje budoucnost i-Cockpitu, s novým revolučním řídicím systémem Hypersquare, který se přizpůsobuje nové generaci, pro kterou jsou tablety, dotykové displeje a další moderní zařízení dnešní doby neodmyslitelnou součástí každodenního života..



Budoucnost systému i-Cockpit s řídicím systémem Hypersquare umožňuje ovládání novými pohyby rukou.
 
Publikováno: 17. 3. 2023 | Počet přečtení: 856