100 let od záletu „špačka“ aneb první stíhačky Aero A-18
Před 100 lety se uskutečnil historický let první sériově vyráběné československé stíhačky Aero A-18. V dílnách firmy Aero bylo celkem vyrobeno 20 kusů těchto letadel včetně upravených speciálů pro sportovní závody.
„Konstruktérská historie Aera čítající přes 40 strojů je velmi bohatá. Všechny generace našich konstruktérů vždy vycházely a učily se od předchozích mistrů svého řemesla. V každém našem letounu včetně nejnovějšího L-39NG se tak promítá už více než 100 let dovedností a umu desítek špičkových odborníků z české konstruktérské školy,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a generální ředitel společnosti Aero.
Stíhačka je na světě
Stíhací letoun Aero A-18 se pyšní několika unikáty. Jde nejen o první stíhačku vyrobenou v Československu, ale rovněž jedinou sériově vyráběnou stíhačku z dílen Aero. Konstrukce A-18, za kterou stál letecký konstruktér Antonín Husník (1894-1948), vycházela z prototypů Aero Ae-02 a Aero Ae-04. První zálet Aero A-18 proběhl v březnu 1923. Světová veřejnost se s A-18 prvně seznámila na mezinárodní letecké výstavě ve švédském Göteborgu na přelomu července a srpna 2023. Ministerstvo národní obrany si objednalo od Aero 20 kusů tohoto letounu. Československému stíhacímu letectvu A-18 sloužily až do vyřazení v roce 1931.
Kde se vzala přezdívka „špaček“
Letoun Aero A-18 byl malý a vysoký. Pilotům jeho vzhled připomínal dřevěného špačka z dětské hry, která byla v té době populární. Tlučení špačků je starodávná zábava (oblíbená již v 19. století), při které se dřevěnou tyčí udeří do dřevěného polínka (špačka) a ten se tím vymrští do vzduchu.
Dvouplošník s jedním motorem
Trup dvouplošníku A-18 byl z ocelových trubek, potah byl z překližky a plátěný. Letoun měřil na délku 5,9 metru. Křídla a ocasní plochy byly dřevěné s plátěným potahem. Rozpětí křídel bylo 7,6 metru. Základní varianta A-18 byla osazena řadovým šestiválcem BMW IIIa o výkonu 185 koní. „Špaček“ měl prázdnou hmotnost 637 kg, dosahoval maximální rychlosti 229 km/h a doletu 400 kilometrů. Dostup stíhačky byl 9000 metrů se stoupavostí 13,8 metru za sekundu.
Stíhací pilot Josef Novák
Josef Novák (1893-1934) byl za první světové války stíhacím pilotem rakousko-uherských vzdušných sil (Císařské a královské letecké sbory) a měl tři potvrzené sestřely. Po válce působil jako tovární šéfpilot Aero od roku 1920 do roku 1933. Během tohoto období zalétal na 30 nových letadel Aero a uskutečnil celkem 3635 letů. Podařilo se mu také vyhrát několik rychlostních závodů a byl držitelem devíti leteckých rekordů.
Foto: Aero
Rychleji a výše
Rychlostní a výškové rekordy sbíraly upravené speciály Aero A-18b a Aero A-18c. Varianta A-18c měla dokonce ještě více vylepšený motor s výkonem až 300 koní. V roce 1923 zvítězil letoun pilotovaný Josefem Novákem v Leteckém závodu rychlostním o cenu presidenta republiky na trati o délce 200 kilometrů s průměrnou dosaženou rychlostí 230 km/h. Ten o rok později tento výkon ještě posunul a se speciálem Aero A-18c dosáhl na trati průměrné rychlosti 263 km/h. V roce 1925 se letoun Aero Ae-18 zapsal také do tabulky národních výškových rekordů. Nejprve stroj řízený Josefem Novákem dosáhl výšky 8651 metrů (21. března 1925), o pár měsíců později pak pokořil 9140 metrů.
Speciálně upravený stíhací letoun Aero A-18, se kterým Josef Novák zvítězil v rychlostním závodě o cenu presidenta republiky 7. září 1924, je vystavený v Leteckém muzeu VHÚ v pražských Kbelích. Tento rekonstruovaný letoun vznikl v Leteckých opravnách Trenčín na základě původní tovární dokumentace.