asseco Aimtec murr

Palivo pro reaktory VVER 440 se neustále zdokonaluje

Ve dnech 25. a 26. června proběhl v Brně tradiční česko-slovensko-ruský seminář zaměřený na výrobu, zkušenosti s provozem a perspektivní vývoj jaderného paliva pro reaktory VVER 440. Semináře se zúčastnilo na 50 odborníků z výrobních závodů, výzkumných ústavů i firem provozujících jaderné elektrárny. Další ročník semináře proběhne za dva roky na Slovensku.

 

Ruskou stranu reprezentovaly palivová společnost TVEL, výrobní závod MSZ, OKB Gidropress, Kurčatovský institut, Výzkumný ústav VNIINM Bočvara, za ČR se účastnili odborníci z firem ALTA, ČEZ, ŠKODA JS, ÚJP Praha, ÚJV Řež, ALVEL, Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB), a za Slovensko vyslaly své zástupce Slovenské elektrárne, VÚJE, Úrad jadrového dozoru SR (ÚJD).
Část semináře byla věnována výměně nejnovějších poznatků z oblasti výzkumu a vývoje technologie paliva pro reaktory typu VVER, na kterém se podílí společnost ALVEL, či novinkám oblasti organizace přeprav jaderného paliva, zajišťovaných společností DMS, patřící do Skupiny ALTA.
Odborníci se zabývali mj. technickými parametry nového uran-gadoliniového paliva s obohacením 4, 87 %, které ruský výrobce TVEL testuje na Kolské jaderné elektrárně. Výhledově by měl TVEL modernizované palivo s obohacením 4,75 % začít dodávat i do Jaderné elektrárny Dukovany. Palivo se stejným obohacením jako na Kolské jaderné elektrárně, ale předchozí konstrukční generace, se již zaváží i ve slovenských jaderných elektrárnách Mochovce a Bohunice. Provozní zkušenosti ze Slovenska jsou velmi cenným zdrojem informací.
Nové modernizované palivo je vyvíjeno i ve spolupráci s českými společnostmi ČEZ, a.s., a Škoda JS, a.s. „V průběhu roku 2014 shromáždíme i veškerou potřebnou dokumentaci a spolu s ČEZ ji předložíme Státnímu úřadu pro jadernou bezpečnost,“ říká vedoucí projektu vývoje a dodávek jaderného paliva pro reaktory VVER 440 společnosti TVEL Jurij Kukuškin. Modernizace paliva pro VVER 440 byla jedním z klíčových faktorů, které umožnily zvýšení výkonu každého z dukovanských bloků na 500 MW. Díky vzájemné spolupráci palivových odborníků z ČEZ a TVEL se v Dukovanech rovněž podařilo postupně přejít z tříletého palivového cyklu na pětiletý a experti nyní diskutují o možnosti dalšího prodloužení až na šestiletý cyklus, což by přineslo významné úspory.

 

 
Publikováno: 17. 7. 2013 | Počet přečtení: 1561