Rule Britannia, rule the roads…
Na silnice vyrážejí britské elektrické kamiony. A nabízejí i rozumný dojezd, který v příští generaci zanedlouho ještě zlepší vodíkový upgrade.
Vozidla kategorie N2 (nákladní automobily s hmotností mezi 5–12 tunami) musí vykazovat hodnotu emisí CO2 alespoň o 50 % nižší než konvenční ekvivalentní vozidlo, které má stejnou kapacitu a je schopné ujet alespoň 100 km bez nějakých výfukových zplodin. Elektrický nákladní vůz Tevva nabízí dojezd až 140 mil (227 km) na jedno nabití své 105kWh baterie a je podle automobilky ideální pro vozové parky na poslední míli a do měst.
![](../../obrazky/aktuality43/25.4.tevva2.jpg)
Tevva získala v lednu pro svůj elektrický nákladní automobil typové schválení (ECWVTA) Evropského společenství, a dosáhla tak klíčový regulační milník ve vývoji a komercializaci, takže mohla začít vůz vyrábět a prodávat ve Velké Británii i Evropě. Zákazníci ve Spojeném království navíc dostanou na vozidlo slevu 16 000 GBP (zhruba 424 tis. Kč).
Po současném 7,5tunové elektrickém kamionu Tevva, tzn. čistém BEV, bude v programu výrobce následovat ještě letos i 7,5tunové vodíkové elektrické nákladní vozidlo TEV75BH2 s výkonnější 112 kWh baterií a duálním pohonným systémem. Ten využívá vodíkový prodlužovač dojezdu zvyšující jeho akční rádius až na 570 km.
![](../../obrazky/aktuality43/25.4.tevva3_skotsko.jpg)
Při testovacích jízdách vodíkový model dokončil 1000 km dlouhý „hraniční jízdu“ mezi londýnským ústředím firmy a skotskou hranicí v Berwick on Tweed, přičemž na zpáteční cestě ujel téměř 560 km, aniž by potřeboval jedinou zastávku pro dobití.