rossleor asseco murr

Nový umělecký směr: Velkoformátové reverzní graffiti

Velkoformátové umělecké kresby obřích rozměrů zdobí přehradní zdi v Německu, Japonsku či Koreji. Jejich autor Klaus Dauven se dlouhodobě zabývá velkoformátovou uměleckou tvorbou, k níž využívá kreativního čištění.

 
Dauven vynalezl proces kreslení čištěním známý jako reverzní graffiti. Nejprve pracoval s vysavačem na velkém listu papíru pokrytém dřevěným uhlím, kde při vysávání zanechával proces grafické stopy. O dva roky později postoupil k práci na větších rozměrech a použil drátěný kartáč na betonovou zeď před svým uměleckým ateliérem. Doslova proměňoval úklid v uměleckou formu.

Pak dostal geniální nápad využít vysokotlaký čistič jako kreslicí náčiní. Vytvořil řadu dočasných kreseb ve veřejných podchodech a pod mosty. Ale nepoškodil je, jak to obvykle graffiti umělci dělají.



V rámci spolupráce se společností Kärcher využívá čisticí nástroje umělecky kreativním způsobem a čištěním vzniká umělecké dílo. Foto: Kärcher

Přehradní díla

Pracoval například na 282 m dlouhé a 59 m vysoké přehradní zdi Oleftalsperre v blízkosti německého národního parku Eifel. Zde vznikla kresba, která byla největší kresbou světa své doby. Během pouhých dvou týdnů vznikla 8000 metrů čtverečních velká kresba s názvem „Wild-Wechsel“ s nadživotně velkými zvířecími motivy. Ty vybral Klaus Dauven zcela vědomě: „Souhra mezi zvěří a rybami velmi ladí s okolním národním parkem a jezerem“, říká umělec.

Nejprve se na zeď přehrady nanesly jednotlivé body kresby a tyto se vyznačily plastelínou, která měla umělci posloužit jako orientační pomůcka. Pak byly použity vysokotlaké čističe: postupným odstraňováním mechů, řas a lišejníků vznikaly krok za krokem jednotlivé prvky kresby. Díky kontrastu mezi vyčištěnou, světlou přehradní zdí a stále znečištěnou, tmavou plochou byly působivě ztvárněny mj. veverka, jelen, štika a káně lesní.



Reverzní grafity na přehradní hrázi Matsudagawa v blízkosti japonského města Ashikaga. Foto: Kärcher

Umělecké dílo mělo velký úspěch a autor pak podobnou techniku opakoval ještě na přehradní hrázi Matsudagawa v blízkosti japonského města Ashikaga či na jihokorejské přehradě Chungju. V Německu pak obraz „Rybí říše“ na zdi údolní přehrady Eibenstock. Zde byl nákres pomocí laserové techniky digitalizován a přenesen na plochu zdi, kdy byly horolezci připevněny značkovací body. Ty pak umělec při tvorbě spojil a sloučil do jednoho obrazce. Pro tuto práci byly použity tři vysokotlaké čističe bez ohřevu typu Kärcher HD 13/18-4 S.



„Rybí říše“ na zdi údolní přehrady Eibenstock. Foto: Kärcher

Klaus Dauven se narodil v roce 1966 v Dürenu (Severní Porýní-Vestfálsko) a vystudoval umění v Düsseldorfu, Münsteru a Aix-en-Provence. Za svá díla byl několikrát oceněn, mj. Cenou Josepha a Anny Fassbender města Brühl a Uměleckou cenou města Düren. Dnes žije v Kreuzau a spolu se společností Kärcher zkrášlil pomíjivými uměleckými díly již více zdí údolních přehrad.
 
Publikováno: 25. 4. 2023 | Počet přečtení: 838