rossleor asseco murr

NTM zprovoznil vlastní vlakovou soupravu

V sobotu 29. dubna 2023 vyjede poprvé na koleje muzejní vlak Národního technického muzea. V rekonstruované soupravě, která vyjede z Masarykova nádraží do Brandýsa nad Labem na akci „Audience u císaře Karla I.“, budou zastoupena typická i unikátní vozidla vyrobená v 60.–80. letech dvacátého století.

 

Vlak, který bude na nádraží v Brandýse nad Labem po dobu akce vystaven, potáhne parní lokomotiva ČD 354.195 tzv. Všudybylka z roku 1925. Na postrku bude muzejní dieselová lokomotiva T478.1010 a unikátní součástí soupravy bude i salónní vůz Františka Ferdinanda dEste z roku 1909 ze sbírky NTM, který se tak dostane na koleje opět po více než sto letech.

„Mám velkou radost, že Národní technické muzeum má poprvé v historii kompletní provozní vlakovou soupravu. Složena bude z vozů, které muzeum koupilo od Českých drah a nyní byly opraveny v Krnově, z dieselové lokomotivy T478.1010 zvané Bardotka a na konci roku k soupravě přibyde rekonstruovaná parní lokomotiva 464.102 Ušatá, tedy další provozní exponát z našich sbírek. Poprvé vyjede muzejní vlak v sobotu 29. dubna z Masarykova nádraží do Brandýsa nad Labem na akci ,Audience u císaře Karla I.‘. Tentokrát bude zařazen do soupravy také salónní vůz Františka Ferdinanda dEste z roku 1909, “ říká Karel Ksandr, generální ředitel NTM.

V soupravě muzejního vlaku jsou zastoupena typická i unikátní vozidla vyrobená v 60.–80. letech dvacátého století a cílem NTM je zachovat tyto exponáty v provozním stavu, a přiblížit tak úroveň cestování v dané době široké veřejnosti. Základ soupravy tvoří osobní vůz se služebním oddílem řady BDa z roku 1974 a vozy řady Bai z let 1973–74, které budou podle potřeby doplňovány unikátním salonním vozem prezidenta ČSSR z roku 1968 a lehátkovým vozem s bufetovým oddílem z roku 1984.

„S výjimkou lehátkového vozu BRcm se jedná o vozy typu Y, podle klasifikace Mezinárodní železniční unie vniklé v 60. letech dvacátého století. Od druhé poloviny 60. let byly vozy této kategorie masově vyráběny hned v několika vagónkách východního bloku a postupně nahradily většinu předválečných i raně poválečných vozů. Jen mezi lety 1964–1985 bylo z NDR do Československa dodáno 3200 rychlíkových vozů typu Y a další stovky vozů odvozených od tohoto typu vyrobila pro vnitrostátní dopravu vagonka Studénka. Obě varianty jsou v muzejní soupravě NTM zastoupeny,“ upřesnil Adam Horký, kurátor NTM. Více o projektu na www.ntm.cz.

 
Publikováno: 28. 4. 2023 | Počet přečtení: 1047