rossleor asseco murr

„Mikrovlnní cestáři“ umí rychle opravit silnice

Na tuzemské silnice začíná vstupovat patentovaná mikrovlnná technologie Futtec stejnojmenné české firmy, která s ní hodlá proniknout na asfaltové vozovky po celém světě.

 
Prostřednictvím svého pilotního stroje FT3 dosud opravila více než 1000 výtluků, mezi nimi i 55 havarijních děr na Barrandovském mostě před letošní etapou jeho generální opravy. Ve vývoji zařízení na preventivní opravy výtluků pracuje ve spolupráci s vědeckými a výzkumnými institucemi již několik let. Nyní se posunula dále a představila vylepšené stroje FT3+ a také mikrovlnné pece FF-9, určené na dočasné opravy výtluků větších než 60 x 80 cm. Všechny tyto stroje umožní, aby se finančně efektivní, rychlé, ekologické a trvalé preventivní opravy asfaltových vozovek staly v Česku běžné. Řidiči tak už nebudou muset stát v dlouhých kolonách, jako tomu často bývá při opravách tradičními technologiemi.



Kompletní bezespárou opravu výtluků lze pomocí mikrovlnné technologie provádět až do velikosti 60 x 80 cm, Foto: Futtec.

Nyní Futtec pracuje na automatizaci a digitalizaci celého systému, a také na vývoji stroje zcela nové generace, který již bude umět využívat tzv. Big Data a umělou inteligenci (AI). Právě využití AI a velká data poslouží k efektivnímu plánování oprav na základě přesně identifikovaných potřeb správců silnic, a to nejen v českém, ale ve světovém měřítku.



Vizualizace vylepšená verze FT3+, Foto: Futtec.

„Náš revoluční systém preventivní údržby asfaltových vozovek pomocí mikrovln se tak pomalu stává dosud chybějícím dílem v komplexní péči o české silnice, kterou čeští řidiči tak zoufale postrádají,“ říká Jiří Rušikvas, zakladatel společnosti Futtec.

Bezespárá oprava výtluku mikrovlnnou technologií

Systém preventivních oprav výtluků pomocí mikrovln je určený k trvalým celoročním opravám silnic a jiných asfaltových ploch. Pracuje na principu šetrného hloubkového mikrovlnného ohřevu opravovaného místa bez degradace asfaltové směsi a nutnosti bourání či frézování vozovky. Poruchy v obrusné vrstvě dokáže zacelit bez vzniku netěsné spáry, do které by mohla zatékat voda a dále ho poškozovat. Opravené místo je tak v podstatě vrácené do původního stavu.

Širší využití systému by mohlo přispět k větší plynulosti a bezpečnosti dopravy a omezení vzniku rozsáhlých uzavírek. Zároveň by vedlo k významnému snížení nákladů na údržbu tuzemských pozemních komunikací.



Stroj nové generace FT5 a mikrovlnná pec FF-9, Foto: Futtec.

„Mikrovlnný cestář“ FT3 (a jeho vylepšená verze FT3+) je zařízení pro kompletní bezespárou opravu výtluků (od velikosti 10 x 30 cm až po 60 x 80 cm), jež se skládá z mikrovlnné pece s vyjímatelným zásobníkem pro ohřev asfaltové směsi, ručně vedeného mikrovlnného zářiče s elektrickým pohonem na ohřev asfaltových vrstev v ploše poruchy, ocelového přepravního kontejneru, elektrocentrály a z hutnicí desky. Samostatná mikrovlnná pec je určená pro dočasné zacelení výtluků větších rozměrů (tzn. více než 60 x 80 cm) pomocí rovnoměrně prohřáté pytlované asfaltové směsi: ideální je její využití na silnicích II. a III. třídy. Její použití je rychlé a ekonomické, neumožňuje však nahřátí místa opravy (pouze dodávané směsi či různých druhů směsí), proto je toto řešení méně trvanlivé než zacelení výtluku pomocí mikrovlnných strojů FT3 a FT3+.
 
Publikováno: 29. 6. 2023 | Počet přečtení: 953