asseco murr

Červené „ještěrky“ tankují zelený vodík

Společnost Linde Material Handling spustila unikátní pilotní projekt ve svém výrobním závodě v německém Aschaffenburgu, kde nově vyrábí pomocí vlastní infrastruktury ekologický, tzv. zelený vodík. Tím pohání flotilu 21 vysokozdvižných vozíků a testuje jeho využití v intralogistice.

 
Cílem projektu je získání zkušeností a odborných znalostí, které Linde MH umožní poskytovat zákazníkům komplexní poradenství a podporu v oblasti využití vodíku v procesech materiálového toku.

Vodík skýtá potenciál zejména v rámci intralogistických aplikací, neboť spolu s klimatickou neutralitou nabízí i možnost rychlého dotankování průmyslových vozíků během intenzivních vícesměnných provozů. Doba tankování v délce tří minut odpovídá nabíjecímu výkonu přibližně 480 kW. Cílem je mít v portfoliu kompletní škálu možných pohonů, aby mohli zákazníkům nabídnout to nejlepší řešení pro jejich konkrétní potřeby. Tato strategie jim zároveň umožňuje flexibilitu a nechává otevřené dveře různým scénářům vývoje. Vodík je nosič energie, a tak by navíc mohl v budoucnu fungovat jako zásobník pro dočasné skladování energie z obnovitelných zdrojů.

Decentralizovaná vodíková infrastruktura, která bude zároveň sloužit jako ukázka pro zájemce o vodíkové technologie, a na níž chce firma demonstrovat, jak může využití obnovitelných zdrojů energie fungovat v praxi, se skládá z několika modulů. Stěžejní částí je elektrolyzér PEM (polymerní elektrolytová membrána), který elektrolýzou vyrábí z vyčištěné a deionizované vody 50 kg vodíku denně. V dalším zásobníku se vodík postupně stlačuje na tlak 450 barů a poté se pomocí potrubí a ventilů přivádí do vysokotlakých zásobníků, a z nich následně k výdejnímu čerpadlu. S jeho pomocí pak mohou vozíky pro připojení v několika jednoduchých krocích doplnit palivo. Proces tankování je velmi rychlý. Vysokotlaká zásobní nádrž je navržena tak, aby v ní bylo možné uskladnit až 120 kg vodíku při tlaku 450 barů. Díky tomu lze pokrýt i provozní špičku způsobenou intenzivnějším tankováním při střídání směn.

Původně využívané vozíky se spalovacím motorem nahradila flotila elektrických vozíků s hybridním systémem palivových článků, v nichž reaguje vodík s kyslíkem z okolního vzduchu a vzniklá elektrická energie nabíjí li-ion baterii, která pohání vysokozdvižný vozík, přičemž jedinými „emisemi“ jsou voda a teplo. Vodíkovou flotilu tvoří 12 vozíků Linde E50 s pětitunovou nosností a devět vozíků Linde E35 s nosností 3,5 tuny.



Foto: Linde MH

Podstatné je, že výroba a využití vodíku probíhají přímo v místě intralogistického provozu. Řešení Linde connect pro správu vozového parku zajišťuje, že vodíkové zařízení mohou používat pouze oprávněné a proškolené osoby, asistenční řešení s ochranou proti výbuchu Safety Guard u výdejního stojanu a ve vozících automaticky snižuje rychlost jízdy v blízkosti vodíkové stanice. Systém Energy Manager pak umožňuje inteligentní plánování a řízení energetických nároků v celém areálu, čímž předchází energetickým špičkám a umožňuje optimalizaci nákladů.

Linde MH patří k průkopníkům využití vodíku v intralogistice – první funkční prototyp vysokozdvižného vozíku s pohonem na palivové články vyvinula už v roce 2000, a o 10 let později už zahájila jejich sériovou výrobu, dnes už lze na 80 % vozíků této značky (včetně vysokozdvižných vozíků s protizávažím, tahačů a paletových vozíků), objednat ve variantě s vodíkovým pohonem jako řešení na míru. Vyplatí se zejména v případě, že je v místě už existující vodíková infrastruktura nebo pokud vodík vzniká v provozním procesu jako odpadní produkt, či provozech s omezeným prostorem pro nabíjecí zařízení nebo zařízení na výměnu baterií.



Foto: Linde MH

Současně s výstavbou vodíkové infrastruktury ve výrobním závodě v Aschaffenburgu pokračuje mateřská společnost Kion Group ve vývoji a výrobě vlastních systémů palivových článků. Na veletrhu LogiMAT byl představen první vlastní 24voltový systém pro skladovou techniku, a nyní Linde MH pracuje i na vývoji a rychlé realizaci 90V palivového článku.
 
Publikováno: 11. 7. 2023 | Počet přečtení: 802