První „černá skříňka“ s cloudovou zálohou má český rodný list
Nové Boeingy dostanou jako první letové zapisovače (tzv. černé skříňky) se zálohováním dat v reálném čase v cloudových úložištích. V letecké dopravě jde o revoluční novinku, která řeší řadu problémů spojených dosud s konvenčními sytě oranžovými záznamníky letových událostí.
Zařízení splňuje všechny současné a očekávané požadavky FAA a EUROCAE (amerického Federálního úřadu pro letectví a Evropské agentury pro bezpečnost letectví) z roku 2021 pro ukládání hlasových nahrávek a parametrických letových dat (4 kanály pro záznam hlasu z kokpitu a záznam CPDLC) minimálně 25 hodin. Ultrazvukový lokační maják (ULB) sloužící pro lokaci zapisovače vydrží podle výrobce vysílat po dobu čtvrt roku (přesněji minimálně 90 dnů). Zařízení obsahuje i další identifikační maják, který se aktivuje pod vodou. Aktivaci funkce RTAR (Real Time Access Recorder), pro níž je nový letový zapisovač připraven, lze provést pomocí jednoduchého softwaru v aplikaci křídla.
Přesvědčit letecký úřad s návrhem na online zálohování nahrávaných dat do cloudu ovšem nebylo jednoduché, i když, jak poukazují specialisté z firmy Honeywell, nabízí toto řešení řadu výhod např. z hlediska možnosti diagnostiky letadel v reálném čase, plánování servisních zásahů, a tedy zvýšení bezpečnosti. Systém např. okamžitě pozná tzv. hard landing, neboli tvrdé přistání, a dopravce může okamžitě reagovat předepsanou prohlídkou letadla.
Foto: Honeywell
V případě nehody pak jsou všechna data okamžitě k dispozici. A samozřejmě toho, že v případě letecké katastrofy už nebude nutné nejdříve nalézt v troskách fyzický letový zapisovač, a z něj se následně snažit získat data k analýze, což může zabrat dny a týdny, ale namísto toho mít příslušná data k dispozici prakticky hned. V případě nouze tak budou palubní data rychle a snadněji přístupná vyšetřovatelům.
Pro nás je zajímavý ovšem ještě jeden fakt, a to česká stopa v tomto projektu: HCR-25 totiž vznikl (ve spolupráci se společností Curtiss-Wright) v brněnském vývojovém centru Honeywell, kde probíhalo i odladění spojení s Inmarsatem. Brněnský tým pracuje také na infrastruktuře cloudových serverů, kde se data z letadel ukládají, analyzují a dál zpracovávají a podle požadavků různých uživatelů upraví HCR-25 i lokaci ukládání dat nebo způsob jejich zpracování.