Přibyla další vodíková plnička
Míst, kde lze v ČR dotankovat palivo do nádrží vodíkem poháněných vozidel přibývá, i když jen pomalu. Po plnicí stanici na pražském Barrandově, kterou v březnu zprovoznila firma Orlen, otevřela v červnu v Mstěticích u Prahy svou první vodíkovou stanici i státní společnost Čepro.
Ministerstvo dopravy připravilo pro vodíkovou infrastrukturu miliardu korun. Finančně podpoří dalších šest stanic a další finance by se měly rozdělit ještě letos. Vrcholní představitelé nadnárodních společnosti Alstom, Toyota, Orlen Unipetrol a Air Products, které v posledních letech investovaly do rozvoje vodíkové dopravy v ČR miliardy korun z vlastních zdrojů, ustanovili v Praze Iniciativu vodíkové mobility, v níž vyzvali klíčová ministerstva ke konkrétním krokům, jak vodíkovou mobilitu výrazně posunout dopředu. Premiérovi Petru Fialovi poslai otevřený dopis, v němž upozornili na klíčový význam rozvoje vodíkového hospodářství pro budoucnost nízkoemisní dopravy v ČR.
Čepro otevřelo svou první vodíkovou plnicí stanici v Mstěticích u Prahy, Foto: Čepro.
Čtyři firmy sdružené v iniciativě zároveň uzavřely Memorandum o vzájemné spolupráci při podpoře vodíkové mobility v Česku a nabídly vládě své zkušenosti. Mezi doporučovaná opatření patří výstavba 50 plnicích stanic do roku 2030, které by zajistily provoz zhruba 50 tisíc osobních aut, 500 autobusů, 500 nákladních automobilů a 50 vlaků, ale mj. i požadavek ještě letos legislativně ukotvit vodík v energetickém zákoně a návazných vyhláškách a vyhlásit příslušné dotační programy a výzvy, či zapojit ČR aktivněji do mezinárodních vodíkových projektů.
„Společnými silami míříme k emisní neutralitě, které chceme dosáhnout nejpozději do roku 2050. Bez rozvoje technologií pro využívání alternativních zdrojů energie včetně vodíku se nám cíle naplnit nepodaří. Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun,“ řekl Maciej Romanów, člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol.
Jak uvedl Daniel Kurucz, ředitel českého zastoupení společnosti Alstom, která je jedním ze signatářů zmíněné iniciativy, firma je připravena v rámci partnerství s firmou Air Products, největším světovým výrobcem vodíku s praktickými provozními zkušenostmi s více než 250 vodíkovými čerpacími stanicemi ve dvou desítkách zemí, dodávat nejen kompletní vodíkové vlaky, ale také spolupracovat na výstavbě čerpacích stanic.
Testovací vodíkový nákladní vůz spediční firmy Gebrüder Weiss, Foto: Gebrüder Weiss.
Kromě nasazení vodíkového autobusu, který do dvouletého testovacího provozu nasadil v polovině července Dopravní podnik hl. města Prahy, se v Praze představil už i vodíkový nákladní vůz spediční firmy Gebrüder Weiss, testující v souvislosti s nedávným otevřením vodíkové čerpací stanice na pražském Barrandově možnosti využití tohoto alternativního paliva. Ve Švýcarsku tato logistická firma už více než dva roky úspěšně provozuje nákladní automobil Hyundai XCIENT Fuel Cell na vodíkový pohon, s nímž denně najede okolo 300 km, na což vystačí jedno natankování zeleného vodíku, na který plně naložený vůz se zbožím o váze přibližně 5,7 tuny urazí až 400 km.