rossleor asseco murr

IONIQ 5 N – nový segment pro závodní okruhy

Značka Hyundai představila na Goodwoodském festivalu rychlosti model IONIQ 5 N, první vysokovýkonný elektromobil značky N, který reprezentuje elektrifikovanou budoucnost pro sportovní jízdu.

 
Nový IONIQ 5 N zavádí do sériové výroby vyspělé technologie, které budou sdíleny se všemi elektromobily Hyundai v rámci strategického cíle zvyšovat celkovou konkurenceschopnost značky.

Kombinuje globální modulární platformu E-GMP výchozího modelu s technologiemi N z motorsportu a využívá znalosti, které značka získala při vývoji elektrifikovaných „pojízdných laboratoří“. Díky tomu IONIQ 5 N maximalizuje schopnost elektromobilu podávat vysoké výkony a splňuje nejpřísnější požadavky značky N, založené na třech pilířích sportovních výkonů: dravosti do zatáček, připravenost na závodní okruhy a vlastnostech sportovního vozu pro každodenní provoz.

Pohon všech kol dvěma elektromotory umožňuje jízdní vlastnosti ve stylu závodních vozů, vyznačující se opravdovou dravostí do zatáček. Základem jsou vylepšení skeletu karoserie dodatečnými bodovými svary a dodatečnými lepenými spoji o délce 2,1 metru. Místa pro uložení elektromotorů a sady akumulátorů jsou vyztužena. U pomocných rámů vpředu i vzadu byla zvýšena příčná tuhost. Vpředu i vzadu nalézají uplatnění nápravy IDA (Integrated Drive Axle) s integrovaným pohonem, inspirované soutěžními vozy WRC. Obě nápravy IDA byly vyztuženy s ohledem na přenos vyššího točivého momentu elektromotorů. Současně u nich byly sníženy neodpružené hmoty, mimo jiné i díky kovaným 21“ kolům z lehké slitiny.

Vyztužen byl i sloupek řízení, díky tomu jsou reakce vozu pohotovější a vůz poskytuje řidiči preciznější odezvu. Vůz je navíc vybaven speciálně nastaveným systémem elektrického posilovače řízení s elektromotorem uloženým na hřebenu řízení, strmějším převodem řízení a optimalizovanou odezvou. Výsledkem těchto vylepšení je přímější a komunikativnější řízení, které bude dodávat řidičům větší pocit jistoty.



Foto: Hyundai

N Torque Distribution zajišťuje zcela variabilní rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, které lze upravovat v 11 úrovních. Funkce elektronického samosvorného diferenciálu, e-LSD (electronic Limited Slip Differential), na zadní nápravě optimalizuje jízdní vlastnosti a ovladatelnost v zatáčkách. Možnosti nastavení elektronicky řízeného odpružení rozšiřují dodatečné senzory pohybů kol spolu s větším rozsahem tlumicí síly vytvářené většími tlumiči.

Tento výkonný elektromobil těží z několika technických vylepšení. Jeho elektromotor dosahuje při zapnutém režimu N Grin Boost až 21 000 ot./min a poskytuje nejvyšší výkon 478 kW. Tato charakteristika je dílem dvoustupňového invertoru s vyšší energetickou účinností, který umožňuje odebírat vyšší výkony z nové sady akumulátorů o kapacitě 84 kWh.

Výkony na závodním okruhu zvyšuje několik exkluzivních funkcí. N Grin Boost maximalizuje zrychlení zvýšením výkonu na dobu 10 sekund a N Launch Control poskytuje tři různé úrovně trakce pro nejrychlejší možný rozjezd. Funkce Track SOC (State-of-Charge) pro sledování stavu nabití sady akumulátorů automaticky vypočítává spotřebu elektrické energie na kolo.



Foto: Hyundai

IONIQ 5 N se může pochlubit nejvýkonnější brzdovou soustavou v portfoliu značky Hyundai, která byla optimalizována pro sportovní jízdu. Její součástí jsou kotoučové brzdy o průměru 400 mm se čtyřpístkovými jednodílnými třmeny vpředu a kotoučové brzdy o průměru 360 mm vzadu.
 
Publikováno: 21. 7. 2023 | Počet přečtení: 967