rossleor asseco murr

Díky AI mají vozíky Linde oči i vzadu

Linde Material Handling pokračuje ve svém inovačním úsilí a do již tak rozsáhlého portfolia bezpečnostních asistenčních systémů přidala nyní další. Jde o novou asistenční kameru pro couvání s umělou inteligencí (AI), která zabraňuje nehodám s účastí osob při práci s vysokozdvižným vozíkem.

 
Inteligentní couvací kamera Reverse Assist byla vyvinuta s pomocí AI a „naučila se" rozlišovat osoby od jiných překážek a předmětů, které se objeví v zadní části nákladního vozíku. Jejím úkolem je pomoci zabraňovat kolizím průmyslových vozíků s chodci ve skladech či výrobních prostorách. Pokud v definovaném úhlu kolem kamery rozpozná osobu, spustí se víceúrovňový výstražný systém: Řidič je na potenciální nebezpečí upozorněn jak vizuálně prostřednictvím displeje, tak akustickým výstražným signálem. Kromě toho lze aktivovat automatické snížení rychlosti jízdy, aby se dále minimalizovalo riziko nehody.

„Tím, že se algoritmus zaměřuje pouze na obzvláště kritické kolize s lidmi, zabraňujeme tomu, aby se řidiči stali vůči varovným signálům znecitlivělí a nakonec imunní," říká Fabian Zimmermann, produktový manažer pro bezpečnostní řešení ve společnosti Linde MH. Pro další snížení počtu takových signálů lze nastavení výstrahy omezit na dobu, kdy nákladní vozík skutečně jede směrem, kde se vyskytují lidé.

Varování v různých fázích a zónách

Individuálně konfigurovatelná zóna detekce osob kamery pokrývá až 12 metrů a lze ji rozdělit do dvou varovných zón. Pokud je chodec dále, rychlost vozidla se sníží méně, než když je osoba v užší zóně, a tedy blíže k vozidlu, čímž je vystavena většímu riziku. Na to systém reaguje ještě výraznějším zpomalením vozíku. U nejnovější generace protiběžných vozíků se obraz z kamery zobrazuje na volitelném 7palcovém displeji, buď v celoobrazovkovém režimu nebo na dělené obrazovce. U těchto modelů je inteligentní kamera plně integrována do architektury vozíku, takže není nutný další monitor pro zadní kameru, který by mohl bránit výhledu v této oblasti.

Kamera je k dispozici jako plně integrované řešení pro nové vozíky či jako volitelná možnost pro dodatečné montáže, ale stejně tak může být použita samostatně nebo v kombinaci se stávajícími asistenčními a bezpečnostními systémy Linde.

Protože však jeden bezpečnostní systém často nestačí k pokrytí široké škály provozních rizik, je toto řešení kompatibilní i s dalšími stávajícími bezpečnostními a asistenčními prvky Linde. Mezi ně patří např. systém Linde Motion Detection, který zabrání rozjezdu vozíku, pokud se za ním pohybuje osoba nebo vozidlo.



Foto: Linde MH

„Ideální kombinaci představují také asistenční kamera pro couvání a asistenční systém Safety Guard," říká Fabian Zimmermann s odkazem na aplikaci u zákazníka. Pokud vysokozdvižné vozíky vjedou z venkovního prostoru do tmavšího prostředí haly, automaticky se sníží rychlost a po dosažení rolovacích vrat se vrata automaticky otevřou. Na podlahu v hale se kromě toho promítá před vozík velký výstražný trojúhelník, který upozorňuje chodce na blížící se stroj.

Lepší bezpečnost chrání lidi a šetří firmám peníze

„Otázka bezpečnosti práce hraje v současné době významnou roli v naprosté většině podniků, a to zcela oprávněně. Nehody vysokozdvižných vozíků mívají stále znovu za následek vážná zranění. Příčiny jsou různé a sahají od neopatrnosti chodců a nesoustředěných řidičů až po prosté zapomenutí podívat se přes rameno, když vozík couvá," vysvětluje Fabian Zimmermann. V rámci své koncepce „Vize nula“ si firma stanovila za cíl zcela zamezit nehodám v rámci vnitropodnikového toku materiálu – zejména těm, při nichž jsou zraněni lidé. Investice do bezpečnostních asistenčních systémů se vyplatí ve více ohledech, protože kromě zranění pomáhají předcházet zbytečným nákladům, ztrátám produktivity a šetří firemní zdroje.
 
Publikováno: 3. 8. 2023 | Počet přečtení: 1006