Toyota podporuje farmáře
Proč se výrobce automobilů jako Toyota zabývá pěstováním jahod a rajčat? Nejde o zisky, ale podporu místních obyvatel, kterou Toyotě umožňují její moderní technologie. K farmaření totiž využívá emise CO₂ produkované jejími výrobními závody.
A přesně tady se zrodila motivace automobilky začít pěstovat rajčata a jahody. Uhlíkově neutrální zemědělství zmiňované firmy plní výrobní závody svěžím červeným ovocem.
Dvakrát více jahod
Automobilka ve snaze zvýšit produktivitu pěstitelských zařízení nasadila vlastní výrobní technologii TPS (Toyota Production System) a další opatření na podporu efektivity s cílem eliminovat odpad. Výsledné inovace by se mohly úspěšně uplatnit i u místních zemědělců. Na konci tedy není jen uhlíková neutralita, ale také vznik úzkých vazeb s místními obyvateli a farmáři.
Skleník pro pěstování rajčat v závodu Myoči automobilky Toyota využívá odpadní teplo produkované závodem. V závodě Kamigo, který pěstuje jahody, a to včetně nejoceňovanějších odrůd, se autorům projektu tímto způsobem dokonce podařilo zvýšit produktivitu o celou polovinu. Už v minulosti přitom výrobní systém TPS navýšil produktivitu při pěstování rýže.
Vitamíny těm, kdo je nejvíc potřebují
Celý projekt pak má ještě jeden pozitivní aspekt. Rajčata od Toyoty se nedají koupit v běžném prodeji, ale automobilka je dodává starším obyvatelům ve svačinových krabičkách Bento, které připravují dobrovolníci ve městě Mijoši (prefektura Aiči).
Foto: Toyota
Toto úsilí, živené touhou pomáhat ostatním, nikoli honbou za ziskem, se u místních obyvatel setkalo s velmi pozitivní odezvou. Na konci tedy není jen uhlíková neutralita, ale také vznik úzkých vazeb s místními obyvateli a farmáři.