Vrchlabský závod vyrobil pětimiliontou převodovku
Od zahájení výroby převodovek v říjnu roku 2012 vyrobila automobilka Škoda Auto ve svém závodě ve Vrchlabí už 5 milionů 7stupňových automatických převodovek DQ200 s přímým řazením.
Tyto dvouspojkové převodovky se používají nejen ve vozech české automobilky, ale i v modelech ostatních značek koncernu Volkswagen. Jak uvedl vedoucí závodu Škoda Auto ve Vrchlabí Ivan Slimák, pětimiliontá převodovka DQ200 představuje obdivuhodný milník, který svědčí o technické zdatnosti a potvrzuje, jaký význam má výroba komponentů ve společnosti Škoda Auto pro celý koncern. Pomohlo k tomu i to, že vrchlabská pobočka do výroby důsledně zapojuje technologie Průmyslu 4.0 a řadí se mezi nejvyspělejší podniky v ČR, v rámci značky se stala i prvním uhlíkově neutrálním výrobním závodem. Radikální přeměnu vrchlabské pobočky na supermoderní závod pro výrobu komponentů zahájila automobilka v roce 2011. Aby bylo možné uspokojit silnou poptávku po 7stupňové automatické převodovce DQ200, vyrábí se 7 dní týdnu v režimu 20 směn a roční výrobní kapacita dosahuje až 690 000 převodovek. Necelá polovina z nich se dodává do modelů značky Škoda, větší část se s úspěchem využívá ve vozech dalších značek koncernu Volkswagen.
Optimální energetickou účinnost zajišťuje vyspělé strojní vybavení, dopravní zařízení jsou napájena z moderních lithium-iontových akumulátorů a různé procesy včetně jednotlivých výrobních kroků jsou vysoce digitalizovány a navrženy pro technologie Průmyslu 4.0. Příkladem je autonomní přeprava dílů mezi CNC obráběcími stroji a metrologickým střediskem. Dalším je pak robot typu Pick-and-Place pro manipulaci s kovanou hřídelí převodovky pro její další zpracování. Tento chytrý manipulační systém, který společnost vyvinula interně, vyhodnocuje pomocí algoritmů záběry z 3D kamer a na jejich základě řídí uchopovací pohyby robota.
V souladu s uplatňováním strategie Next Level Škoda Strategy 2030 bude do roku 2030 výroba elektromobilů či jejich komponentů zavedena ve všech třech českých závodech společnosti Škoda Auto: v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí. Ve spolupráci s koncernem Volkswagen a s partnery z oblasti státní správy i průmyslu chce Škoda Auto dále posilovat domácí automobilové odvětví a ČR proměnit v centrum elektromobility. Důležitým milníkem na této cestě je spuštění výroby bateriových systémů pro plně elektrické vozy na platformě MEB, mezi něž se vedle modelu Škoda Enyaq řadí i další koncernové elektromobily. Výroba byla zahájena v květnu loňského roku v hlavním závodě v Mladé Boleslavi.