asseco Aimtec murr

NTM zve na „parní víkend“ do Tábora

Národní technické muzeum představí v sobotu 21. října 2023 na akci „Tábor s párou“ několik unikátních exponátů z oblasti historie dopravy. Mezi nimi např. nejstarší elektrický železniční vůz u nás z roku 1903, ve kterém je možné se v letní sezóně i svézt na původní trati z Tábora do Bechyně.

 
Elektrický motorový vůz M 400.001, přezdívaný „Elinka“, který bude přistaven na táborském nádraží, je vůbec nejstarším elektricky poháněným železničním vozidlem u nás. Byl vyroben už před 120 lety v roce 1903 pro úplně první elektrifikovanou železniční trať na našem území z Tábora do Bechyně, jejímž realizátorem byl český vynálezce a podnikatel František Křižík.

Vůz s označením M 400.001 byl původním vozem číslo 1, a dochoval se shodou náhod jako jediný ze čtyř vyrobených vozů víceméně shodou náhod. Sloužil v pravidelném provozu neuvěřitelných sedmdesát let (od roku 1903 do roku 1973) a od roku 1974 je součástí sbírky NTM a v současnosti je provozován na trati při prázdninových sobotních jízdách.

„Elinka“ však není jediným zajímavým exponátem ze sbírek NTM, který bude možné na akci vidět. Návštěvníci budou mít příležitost prohlédnout si např. i další raritní unikát, automobil Aero 50 HP, který byl na podzim 1939 sestaven z dovezených dílů v Londýně pro prezidenta Edvarda Beneše a jeho ženu Hanu, a v pozdějších letech druhé světové války sloužil československému diplomatickému sboru ve Velké Británii. Do země svého vzniku se vrátil díky Philipu Goldsmithovi, který vůz zachránil a v roce 2012 přenechal Národnímu technickému muzeu.



Historický automobil Aero 50 HP sloužil prezidentu Eduardu Benešovi a české exilové vládě ve Velké Británii (Foto: NTM).

Na lektorském pracovišti NTM se zase mohou děti i rodiče seznámit s funkcí některých železničních zařízení a spolu s muzejními lektory si na edukačních pomůckách vyzkoušet, jak brzdí vlak, jak zatáčí na kolejích, jak funguje parní motor, a pochopit tak jevy, které na akci uvidí kolem sebe. Vyzkoušejí si třeba, jak funguje samočinná brzda, jejímž brzdícím médiem je vzduch, při vypuštění dřevěných modelů dvojkolí po kolejové dráze pochopí, jak se vlak vyrovnává s jízdou do zatáčky. Jejich dalším úkolem bude přeházet uhlí z tendru (uhláku) parní lokomotivy do jejího topeniště (pece) tak, jak to dělával topič a poznat tak na vlastní kůži, jak obtížná byla jejich práce.
 
Publikováno: 19. 10. 2023 | Počet přečtení: 588