rossleor asseco murr

Zkoušky českých lokomotiv ve Švédsku výrazně pokročily

Čtyři dodané lokomotivy EffiShunter 1000, pátá před dokončením a devět dalších objednaných – to je aktuální bilance společnosti CZ LOKO ve Švédsku, kde se v říjnu představily na veletrhu Elmia Nordic Rail v Jönköpingu. /Foto: CZ LOKO/

 
„Ještě předloni to byl pro nás prakticky neznámý trh. Dnes se na něm už slušně orientujeme a zájem o naše lokomotivy roste. Je za tím ale hodně práce. Otevírat zcela nový trh je mnohem náročnější, než se pohybovat na tom zavedeném,“ říká Jan Kutálek, obchodí ředitel CZ LOKO.

Železniční dopravce Trainpoint Norway už převzal čtyři EffiShuntery 1000 a pátý k nim přibude na přelomu roku. Společnost RailCare, starající se o údržbu drážní infrastruktury, si objednala 9 stejných lokomotiv, které budou dodávány v průběhu druhého pololetí 2024. Ty už budou také vybaveny radiovým dálkovým ovládáním.

„A další zakázky na rok 2025 začínají dostávat konkrétní obrysy i podmínky. Věříme, že drážní veletrh přispěje k posílení naší značky ve Skandinávii, kde je naší ambici, aby se EffiShunter 1000 stal standardem posunovací lokomotivy pro následujících dvacet, třicet let podobně jako se nám to podařilo v Itálii. Ve své kategorii patří k tomu nejlepšímu, co je na evropském železničním trhu k dispozici,“ řekl Jan Kutálek.

Typ EffiShunter 1000, vyráběný podle jednotných evropských norem TSI, od loňského roku prochází ve Švédsku schvalovacím procesem. Nyní už v režimu zkušebního provozu, umožňujícího nasazení do běžného provozu. Schválení typu pro tamní tratě se očekává v prvním čtvrtletí 2024. Následovat by měl obdobný proces v sousedním Norsku.

Testovala se mimo jiné jak součinnost mobilní části vlakových zabezpečovačů ETCS a ATC2 se stacionární částí, umístěnou v kolejišti, tak i chování lokomotivy v extrémních zimních podmínkách. Právě normy TSI, akceptované všemi zeměmi EU, tento náročný proces zjednodušují.

„Ve Skandinávii se železniční doprava vnímá jako šetrná alternativa při ochraně životního prostředí, a součástí toho je i rozsáhlá modernizace a obnova zastaralého vozového parku. Tady vidíme velké příležitosti,“ doplnil obchodní ředitel.



Čtyřnápravový dieselelektrický EffiShunter 1000 se v Evropě prosadil spolehlivým a ekonomickým provozem. Běžně se vybavuje jednotným evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Pro skandinávský trh ho doplní ještě zabezpečovač ATC. To umožní jeho využití nejen na posunu, ale také v plnohodnotné traťové službě. Švédsko je jubilejní dvacátou zemí, do níž CZ LOKO své lokomotivy exportuje.
 
Publikováno: 20. 10. 2023 | Počet přečtení: 940