Zkoušky českých lokomotiv ve Švédsku výrazně pokročily
Čtyři dodané lokomotivy EffiShunter 1000, pátá před dokončením a devět dalších objednaných – to je aktuální bilance společnosti CZ LOKO ve Švédsku, kde se v říjnu představily na veletrhu Elmia Nordic Rail v Jönköpingu. /Foto: CZ LOKO/
Železniční dopravce Trainpoint Norway už převzal čtyři EffiShuntery 1000 a pátý k nim přibude na přelomu roku. Společnost RailCare, starající se o údržbu drážní infrastruktury, si objednala 9 stejných lokomotiv, které budou dodávány v průběhu druhého pololetí 2024. Ty už budou také vybaveny radiovým dálkovým ovládáním.
„A další zakázky na rok 2025 začínají dostávat konkrétní obrysy i podmínky. Věříme, že drážní veletrh přispěje k posílení naší značky ve Skandinávii, kde je naší ambici, aby se EffiShunter 1000 stal standardem posunovací lokomotivy pro následujících dvacet, třicet let podobně jako se nám to podařilo v Itálii. Ve své kategorii patří k tomu nejlepšímu, co je na evropském železničním trhu k dispozici,“ řekl Jan Kutálek.
Typ EffiShunter 1000, vyráběný podle jednotných evropských norem TSI, od loňského roku prochází ve Švédsku schvalovacím procesem. Nyní už v režimu zkušebního provozu, umožňujícího nasazení do běžného provozu. Schválení typu pro tamní tratě se očekává v prvním čtvrtletí 2024. Následovat by měl obdobný proces v sousedním Norsku.
Testovala se mimo jiné jak součinnost mobilní části vlakových zabezpečovačů ETCS a ATC2 se stacionární částí, umístěnou v kolejišti, tak i chování lokomotivy v extrémních zimních podmínkách. Právě normy TSI, akceptované všemi zeměmi EU, tento náročný proces zjednodušují.
„Ve Skandinávii se železniční doprava vnímá jako šetrná alternativa při ochraně životního prostředí, a součástí toho je i rozsáhlá modernizace a obnova zastaralého vozového parku. Tady vidíme velké příležitosti,“ doplnil obchodní ředitel.
Čtyřnápravový dieselelektrický EffiShunter 1000 se v Evropě prosadil spolehlivým a ekonomickým provozem. Běžně se vybavuje jednotným evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Pro skandinávský trh ho doplní ještě zabezpečovač ATC. To umožní jeho využití nejen na posunu, ale také v plnohodnotné traťové službě. Švédsko je jubilejní dvacátou zemí, do níž CZ LOKO své lokomotivy exportuje.