rossleor asseco murr

Další problémy vládních airbusů

Jak jsme psali na stránkách TechMagazínu i webu v únoru a březnu letošního roku, nemají české vládní airbusy A319CJ zabezpečený patřiční servis, proto je stíhá jedna technická závada za druhou. Už třikrát se v letošním roce stalo, že některé z letadel nebylo k dispozici, protože čekalo na opravu. /Foto: Shutterstock, MO CR/.

 
Tyto dva stroje A319CJ, které mají k dispozici nejen naši ústavní a vládní činitelé, ale které se rovněž používají k dopravě vojáků do zahraničních misí, k urgentnímu převozu nemocných a raněných občanů v rámci programu MEDEVAC a také k operativní přepravě českých občanů z míst zasažených přírodními katastrofami nebo válečnými konflikty, se potýkají s provozními výpadky.

Například v zimě musel premiér Fiala odletět na státní návštěvu do Emirátů obyčejnou linkou, protože servisní firmě vcelku běžná standardní výměna poškozených lopatek motorové turbíny, kterou motoráři běžně provádějí za několik dní, trvala šest týdnů. Podruhé zůstal český vládní airbus viset v září dvanáct dní na letišti v Tbilisi, opět kvůli poruše motoru, s níž si nebyla servisní firma schopna včas poradit. Naposledy došlo k nepříjemnostem při repatriaci našich občanů, kteří uvízli ve válečnými nepokoji zmítaném Izraeli. Kvůli výpadku velkého Airbusu A-319 s kapacitou 100 míst tak musela být nasazena letadla s nižší přepravní kapacitou pouze 40 cestujících, a to včetně letounu CASA. Při opakovaných letech do válečné oblasti tak vzniklo zvýšené bezpečnostní riziko a rovněž zvýšené finanční náklady. Od Ministerstva obrany ČR, které vládní airbusy provozuje, se veřejnost pouze dozvěděla, že velkokapacitní airbus je neschopný letu a že se čeká na dodávku náhradního dílu.

Pozoruhodné je, že až do loňského roku, kdy údržbu a opravy vládních airbusů zajišťovala německá Lufthansa Technik, s nimi nebyly nejmenší potíže. Ministerstvo obrany ČR se však údajně z důvodu úspor rozhodlo zavedenou firmu nahradit domácím dodavatelem a airbusy svěřilo do péče ostravské společnosti Job Air Technic. Jenže ta servis airbusů zjevně nezvládá, k poruchám totiž dochází dokonce jen několik týdnů poté, kdy letadla prošla kompletní technickou údržbou v hangáru na mošnovském letišti. Navíc prý ostravská společnost není ani oprávněna k provádění některých náročnějších technických zákroků, nemá vlastní kapacitu (zřejmě ani certifikaci od výrobce) k opravám motorů, což je klíčová součást každého letadla. V případě jakýchkoliv potíží s pohonnými jednotkami se tak musí čekat, až si na opravu českých airbusů najdou čas autorizovaní technici ze zahraničí.



Foto: MO ČR

Potíže české vládní letky se v poslední době staly předmětem politické diskuse mezi představiteli vládní koalice a opozice, kteří se shodují, že situaci vládní letky je nutné urychleně řešit. Návrh bývalého premiéra Babiše pořídit úplně nová velkokapacitní dopravní letadla však nepochybně narazí na odpor veřejnosti, protože by to znamenalo další zadlužení státního rozpočtu. Do úvahy tak přichází pouze kompletní modernizace airbusů. Z ekonomického i provozního hlediska takové řešení dává smysl, protože obě vládní letadla jsou nyní přibližně v polovině své životnost, takže po kompletní modernizaci by mohla ještě klidně dalších patnáct dvacet let spolehlivě sloužit. Současně s modernizací airbusů je však třeba také urychleně řešit rychlost a kvalitu jejich oprav a údržby.
 
Publikováno: 20. 10. 2023 | Počet přečtení: 1269